Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Danish Yachts i Skagen overleverte M/S «SEA GALE» til Offshore Windservice, Hvide Sande, Danmark den 3. juni 2013 som verftets byggenummer 120. Fartøyet drives av A2SEA A/S. Dette er søsterfartøy til «Sea Breeze» som ble omtalt i Skipsrevyen nr. 2/2013. M/S «SEA GALE» ble døpt av fru von Sydow, gift med Danish Yachts’ Chief Executive.
Fartøyet er designet av Hauschildt Marine i samarbeid med rederiet og Laisbo Marine – med tanke på rask passasjertransport til offshore vindparker og sikker transport av servicepersonell til vind turbinene. «SEA GALE» har et nytt patentert trimming system der sjøvann blir brukt i trimming tanker, to forut og to akter, som gjør at bevegelsene blir ytterligere redusert. Katamaranen er halvt nedsenkbar, og prosessen fra Katamaran posisjon til SWATH tar ca. 35 sekunder.
Videre er fartøyet utstyrt to med CPPs og fire sidethrustere for å kunne oppnå best mulige manøvreringsegenskaper. Skipet kan seile og være alongside vindturbinene i opp til 2,5 meters signifikant bølgehøyde og er utstyrt med spesiell baugfender, levert av RG Seasight, for operasjon offshore ved vindturbinene.
«SEA GALE» seiler under dansk flagg og er bygget i henhold til DNV klasse ✠1A1, HSLC, R1 Passenger, E0, CLEAN, COMF-V(3) med følgende hoveddata:
Lengde o.a. |
25,70 m |
Lengde b.p.p. |
24,04 m |
Bredde |
10,60 m |
Draft |
1,785/2,49 m |
Passasjerkap.
|
24 |
GT
|
244 |
NT
|
73 |
DW
|
65 t
|
IMO nr. |
9672935 |
Trimming tankene er på 62.000 liter, fuel tankene rommer 19.000 liter og ferskvannskapasiteten er 3.900 liter.
Fremdriftsmaskineriet består av to MTU 10V 2000 M72 dieselmotorer hver på 900 kW, levert av Holm Technoscan, som er koblet til Servogear drivlinje (2 x CPP propeller). Vestergaard Marine har installert drivlinjen. Skulle det oppstå breakdown på en motor, kan fartøyet seile/manøvrere med kun den andre motoren, samt de fire sidethrusterne. Dette inkluderer operasjon opp til turbinene under værforhold med opp til 2,5 meter signifikant bølgehøyde.
De to hjelpemotorene er av Kohler fabrikat. Servicefart er ca. 22 knop.
Styrehuset har 360 graders utsyn. Fartøyet er utstyrt med en Hytek HOF 12S3 offshore kran med SWL på 2 tonn v/2,5 m outreach. Katamaranen er oppmalt med Hempel malingsprodukter.
Redningsutstyret innbefatter et redningsnett og kran på styrbord side som kan opereres av kun én person sammen med kapteinen. Redningsflåtene utløses ved hjelp av en push button, og evakueringsslide følger automatisk.
Besetningen består av opp til fem personer, og det er arrangert med fire enkeltlugarer ombord. Norisol har levert innrednings- og isoleringsprodukter, og de elektriske installasjonene er utført av Scanel
Danish Yachts fortsetter byggingen av type “FOB SWATH” fartøyer.