M/S «SEA HURRICANE»

– servicekatamaran for offshore vindturbiner

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Offshore Windservice, Hvide Sande overtok det fjerde nybygget fra Danish Yachts i Skagen den 16. desember 2013 som byggenummer 122. Fartøyet fikk navnet «SEA HURRICANE», og registrert eier er FOB SWATH AS med A2SEA A/S, Fredericia som manager.

Tidligere har rederiet fått levert «Sea Breeze», «Sea Gale» og «Sea Storm» – alle omtalt i SKIPSREVYEN.

Dåpen av «SEA HURRICANE» fant sted i november med fru Helle Stadum som gudmor. Søsterfartøyet «Sea Breeze» beskrives av A2SEA som deres “largest and fastest crew boat. The journey to and from hotel ships and platforms, or to and from the shore is quick, comfortable and the envy of other crews operating in European waters. Able to do safe transfers at higher waves and rougher seas, these vessels offer higher availability for service in the field.”

Fartøystypen er designet av Hauschildt Marine i samarbeid med rederiet og Danish Yachts. Skipstypen kjennetegnes av det patenterte ballastsystemet der sjøvann blir brukt i trimming av tanker, to forut og to akter, som gjør at bevegelsene blir ytterligere redusert. Katamaranen er halvt nedsenkbar, og prosessen fra katamaran modus til SWATH (displacement) tar ca. 35 sekunder.

For å kunne oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er fartøyet utstyrt med twin propeller og fire sidethrustere. Skipet kan seile og være alongside vindturbinene i opp til 2,5 meters signifikant bølgehøyde og er utstyrt med spesiell baugfender, levert av RG Seasight, for operasjon offshore ved vindturbinene.

«SEA HURRICANE» fører dansk flagg med Fredericia som hjemstedshavn og er bygget i henhold til DNV klasse ✠1A1, HSLC, R1 Passenger, E0, CLEAN, COMF-V(3) med følgende hoveddata:

Lengde o.a. 25,70 m
Lengde b.p.p. 24,04 m
Bredde 10,60 m
Draft katamaran 1,785 m
Draft SWATH 2,49 m
Passasjerkap. 24
GT 244
NT 73
DW 65 t
IMO nr. 9672959

Trimming tankene er på 62.000 liter, fuel tankene rommer 19.000 liter og ferskvannskapasiteten er 3.900 liter.

Maskineri

Fremdriftsmaskineriet består av to MTU 10V 2000 M72 dieselmotorer hver på 900 kW, levert av Holm Technoscan, som er koblet til Servogear drivlinje (2 x CPP propeller). Skulle det oppstå breakdown på en motor, kan fartøyet seile/manøvrere med kun den andre motoren, samt de fire sidethrusterne fra Sleipner. Dette inkluderer operasjon opp til turbinene under værforhold med opp til 2,5 meter signifikant bølgehøyde. Servicefart er ca. 22 knop.

De to hjelpemotorene er fra Westdiesel (Kohler fabrikat). Desmi har levert pumper, og ventilasjonsanlegget er fra LF Ventilation. Isoleringsarbeidet er utført av Norisol.

Diverse

Styrehuset har 360 graders utsyn. Fartøyet er utstyrt med en Meydam (TMP) kran, og ankervinsj er fra PMH. Vinduene er levert av Saint-Gobain, og Libra-Plast har supplert utvendige dører. Katamaranen er oppmalt med Hempel malingsprodukter.

Redningsutstyret innbefatter et redningsnett og kran på styrbord side som kan opereres av kun én person sammen med kapteinen. Redningsflåtene utløses ved hjelp av en push button, og evakueringssklie følger automatisk.

Besetningen består av opp til fem personer, og det er arrangert med fire enkeltlugarer ombord. Norisol har levert innrednings- og isoleringsprodukter, og vacuumtoalettsystemet er fra Gertsen og Olufsen (Jets).

De elektriske installasjonene er utført av Scanel, og samme firma har installert det elektroniske utstyret, heriblant Furuno radar, Simrad autopilot og Furuno satellitt navigator.