Søsterskipet Sea Weasel

M/S «SEA JACKAL»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «SEA JACKAL» ble overtatt av Deep Sea Supply Plc med Dess Cyprus Ltd. som eierselskap i disse dager. Dette er det sjette nybygget i 9-skips serien som bygges ved ABG Shipyard Limited i Surat, India. Skipet har verftets byggenummer 272 og er av Seatech P-729 design.

Forrige skip i serien var «Sea Fox» som ble omtalt i SR nr. 6/2010. Med denne siste leveringen er rederiets AHTS flåte kommet opp i 13 enheter, og i tillegg driver selskapet åtte PSV’er. Videre har Deep Sea Supply fire nybygg i ordre.
Deep Sea Supplys AHTS flåte på 13 enheter tjente i gjennomsnitt brutto ca. US$ 11.400 per skip per dag i april og US$ 10.300 i mars. I sin 1. kvartals rapport opplyser rederiet at markedet for AHTS skip var svakt med lave rater og ditto utnyttelsesgrad. PSV inntektene holdt seg stabile siden skipene er beskjeftiget på lange kontrakter. Deep Sea Supply sikret seg kontrakter for fem AHTS’er, noe som vil forbedre inntjeningen fra 2. kvartal og fremover.
Og i slutten av april sikret rederiet seg 6-7 måneders time charter kontrakter med Gazflot for fire AHTS skip for operasjon i Sakhalin området.
M/S «SEA JACKAL»
Fartøyet er klasset til DNV +1A1, Tug Supply Vessel, Fi-Fi I, SF, E0, DYNPOS, HL(2.4), dk+. Skipet fører Kypros flagg og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 63,40 m
Lengde b.p.p 56,53 m
Bredde på spant
15,80 m
Dybde i riss 6,80 m
Draft 5,10 m
Dwt
ca. 1.575
GT
ca. 1943
NT
ca. 645
Dekksareal 420 m2
Dekkslast
600 t
Bollard pull
90,9 t
IMO
9420007

Tankkapasitetene er 804 m3 brennolje, 484 m3 ferskvann, 538 m3 vannballast / drill water, 290m 3 + 120 m3 liquid mud og 206 m3 dry bulk.
Maskineri
Hovedmaskineriet består av to Yanmar 8N-280-EV dieselmotorer hver med ytelse på 2500 kW v/1000 o/min (ca. 6.800 bhp) som via to Kamewa Ulstein 600 AGHC reduksjonsgear med oversetning 5,2:1 driver to propellanlegg av samme fabrikat type 66XF514 E-300N. Joystick er type Poscon og styremaskineri type Jastram.
Skipet er utstyrt med en baug- og en akterthruster av Kamewa Ulstein fabrikat begge på 500 kW og har fire CAT hjelpemotorer hver på 425 ekW og et nødaggregat på 99 kW.
Service speed er ca. 10,5 knop med forbruk på ca. 12 m3 per døgn, mens max. fart er 13,5 knop med forbruk på 16 m3. I havn er forbruket ca. 1 m3 per døgn.
Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, Tanabe og Tamrotor har levert kompressorer og separatorer er fra GE Westfalia og RWO. Ventilasjonsanlegget er en leveranse fra Heinen & Hopman.
Dekk
Skipet har Fi-Fi I system med kapasitet på 2 x 1200 m3/t. Kranen er type Norcrane på 3t/12m. Dekksmaskinerileveransen er fra RR, type Rauma Brattvaag og inkluderer tugger vinsjer, ankerspill, capstans og slepevinsjer. Kjetting er levert av Jiangsu Asia Star Anchor, mens Rugao Hal Yung har supplert anker. Cement kompressor er fra Ingersoll Rand.
I redningsutstyret inngår Normar FRC 650 MOB-båt og 4 Viking redningsflåter hver med kapasitet for 20 personer. Skipet er innredet for totalt 28 personer, med fire enmannslugarer og 12 dobbeltlugarer.
Elektronikk
Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret omfatter blant annet DP1 system fra Kongsberg Maritime, 2 x Furuno FR-2115 radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Sperry Marine Navigat X Mk2 gyrokompass, Sperry Marine Navipilot V HSC autopilot, Furuno GP-150 GPS, Furuno FS-2570 radiostasjon, 3 x Motorola GP-339 bærbare VHF’er, Furuno FM-8800 og 2 x FM-8800 S VHF’er, Furuno NX-700 navtex, Furuno FA-150 AIS, Fleet 77 Mini M og Furuno Felcom-15 Sat C.
ShipEquip har levert SEV-SAT, og intercom-anlegget er fra Hanshin.

ABG Shipyard Limited skal fremover levere søsterskipene «Sea Badger», «Sea Vixen» og «Sea Stoat».