M/S «SEA SPRINGER», M/S «SEA SUPRA», M/S «SEA SURFER»
– PSVer fra Kina til Deep Sea Supply
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skipsrevyen har tidligere omtalt de syv første skipene i serien av PSVer bygget ved Zhejiang Shipbuilding Co. Ltd. (Sinopacific) for Seatankers Group. Disse skipene av Ulstein PX105 design har kommet i rekordfart, og nå er ytterligere tre skip blitt levert til rederiet. Manager for skipene er Deep Sea Supply Management (Singapore) Pte. Ltd.
Det gjelder «SEA SPRINGER» med bnr. 32079 og IMO nr. 9656656 som ble overtatt den 8. april, «SEA SUPRA» med bnr. 32080 og IMO nr. 9656668 den 10. juni og «SEA SURFER» med bnr. 32081 og IMO nr. 9656670 den 18. juli 2014.
Etter overtakelsen av disse skipene har Deep Sea Supply 15 AHTSer og 22 PSVer i operasjon.
I midten av august opplyste rederiet at «Sea Supra» ble sluttet for 140 dagers periode til et internasjonalt oljeselskap for operasjoner i Middelhavet med levering 12. august.
Skipene er bygget til DNV GL klasse ✠1A1, ICE-C, Offshore Service Vessel, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. ............................................................................................................ 88,90 m
Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 82,00 m
Bredde største ...................................................................................................... 19,00 m
Dybde i riss til h.d. ................................................................................................. 8,00 m
DW ................................................................................................................... ca. 4.700 t
Draft max. ............................................................................................................... 6,60 m
GT ............................................................................................................................. 4003
NT ............................................................................................................................. 1533
Dekksareal ...................................................................................................... ca. 1000 m2
Maskineri
Fremdriftssystemet er dieselelektrisk og omfatter fire CAT 3512 C dieselmotorer og to RRM AZP 100 FP azimuth fremdriftspropeller. Nødaggregatet er type CAT C9. Skipene er utstyrt med to RRM TT 2000 DP CP sidethrustere. Farten er ca. 15,5 knop.
Elektro- og automasjonspakken er levert av Ulstein Power & Control. Dette er en integrert løsning som inkluderer fremdrift, hovedtavler, distribusjonstavler, kommunikasjonssystemet Ulstein Com, broløsningen Ulstein Bridge og automasjonssystemet Ulstein IAS.