M/S «SEA-CARGO EXPRESS»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Sea-Cargo AS, Nesttun ved Bergen overtok byggenummer 324, Ro-Ro/Lo-Lo skipet M/S «SEA-CARGO EXPRESS», fra Bharati Shipyard Ltd., India den 19. april 2012. Ifølge en rapport skal skipet ha kostet $14,4 millioner.

Kontraheringen for dette skipet, pluss søsterskip, ble inngått så langt tilbake som i 2005. Den gangen bestilte Sea-Cargo og Nor Lines totalt fire skip med opsjoner på ytterligere fire. Nå ser det ut som om det ender opp med dette ene. For Sea-Cargo skal ikke ta levering av skip nummer 2 med byggenummer 325. Kontrakten for dette skipet er solgt tilbake til skipsverftet som forøvrig er majoritetseier i shipping selskapet Great Offshore.

M/S «SEA-CARGO EXPRESS» er bygget etter et Savicon design med dobbelt skrog og box-shaped rom. Skipet har dekksområde på 3170 m2. På hoveddekk er det 4,8 meter fri høyde og 2,4 m på mellomdekk og mellom tanktopp og mellomdekk.

Skipet har to sideporter, levert av TTS Ships Equipment, og akterrampe. TTS Energy har levert kran med løftekapasitet på opp til 50 tonn som betjener hele det øverste dekket.

Skipet fører Malta flagg og er klasset i DNV til ≅1A1, General Cargo Carrier, RO/RO, DG-P, E0, DK(+), TMON og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 119,00 m
Bredde største 18,00 m
DW ca. 5.000 t
Draft 6,00 m
Dwt
ca. 7.500
GT
6693
NT
3855
IMO
9358060

Tankkapasitetene er på 308 m3 fuel, 83 m3 gassolje, 50 m3 ferskvann og 2499 m3 vannballast.

Maskineri

Fremdriften besørges av en Wärtsilä W9L32 dieselmotor med ytelse 4500 kW som driver et Scana Propulsion propellanlegg via Scana Propulsion AG850 reduksjonsgear med oversetning 5.4:1. Styremaskin er type Electrane, og skipet er utstyrt med en RRM TT1300 baugpropeller på 500 kW.

Strømforsyningen besørges av 3 x Volvo Penta D12D-AMG motorer på 370 kW med Stamford generatorer og en Stamford akselgenerator på 1125 kVA. Nødaggregatet utgjøres av en Volve Penta D71-T på 122 kW med Stamford generator.

Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler og Azcue, RWO og Alfa Laval har levert separatorer og kompressorer er levert av J.P. Sauer & Sons. Evaporator er også en Alfa Laval leveranse. Ventilasjonsanlegget er fra Hi-Press, og kjelutrustning er fra Aalborg Industries. OSO Hotwater har supplert varmtvannstank, mens antiheeling pumpe er fra Framo.

Diverse

Skipet har dekksmaskineri fra RRM, og IMS har levert vanntette skyvedører. Nybygget er oppmalt med Hempel malingssystemer. Zhenjiang Marine har levert livbåt og MOB-båt.

Det er arrangert med innredning for 14 personer ombord. Electrolux har levert bysseutstyr, vaskeriutstyr er fra LG og EVAC har stått for toalettanlegget ombord.

Indiske selskaper har utført de elektriske installasjonene og levert hovedtavle. Furuno India har levert kommunikasjons- og navigasjonsutstyr til nybygget.