
M/S «SERPENTINE» – «SATURNUS»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nybyggene på ca. 50.292 dwt er av typen semi-open-hatch med box-shaped holds, hvilket vil si at lukene har nesten samme dimensjoner som rommene (semi-open fordi de ikke har helt identiske mål). I dette tilfellet er lukene for rom nr. 2-5 20x25,5 meter, mens rommene måler 28x25,5 meter. Skipets bredde er 30,5 meter.
I SKIPSREVYEN nr. 4/2006 rapporterte vi kjøpene av disse skipene som følger:
“Geden resales x 3 Hull nos. M229, 230 og 231 about 50,000 tdw ((semi)open-hatch type) del. 9/06, 1/07 and 5/07 PT Pal, Indonesia, 4x35 t. kraner $34m each to Seven Seas.”
I så fall er det altså snakk om 18 måneders forsinket leveringer. Ifølge media har skipene avtaler for 4-5 år med en inntjening rundt 1,5 milliarder kroner. Hvis avtalene er på time charter basis, er det mulig å komme frem til cirka daglig rate som blir meget imponerende, men hvis beløpet referer seg til fraktkontrakter, forteller summen lite om den daglige inntjeningen.
M/S «SERPENTINE» – «SATURNUS»Nybyggene har klasse i DNV ✠1A1 ESP ES(D) BC-A E0 IB(+) Hold 2,4 may be empty, TMON, NAUTICUS (Newbuilding) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 189,90 m |
Bredde | 30,50 m |
Dybde i riss | 17,70 m |
Dwt | ca. 50.292 |
Draft summer | 12,82 m |
GT | 30.273 |
NT | 16969 |
Lasteromskubikk | 60.162 m3 |
Ballast cap. (eksl. hold 3) | 16.600 m3 |
IMO nr. (Serpentine) | 9335020 |
IMO nr. (Saturnus) | 9382724 |
Maskineri
Hovedmaskineriet består av en MAN 6S50 MC-C MCO dieselmotor som yter 9.480 kW, og hjelpemaskineriet består av tre Yanmar dieselmotorer hver på 720 kW.
Rederiet har forøvrig også ervervet to skip som er under bygging i Kina. og som skal være ferdig i andre halvår 2009.