
M/S «SEVEN BOREALIS»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Dåpen fant sted ved Sembawang Shipyard i Singapore den 7. januar med Mrs Filomena Maria Gamboa Carvalho dos Santos e Oliveira som gudmor.
Skipet ble kontrahert av Nordic Heavy Lift som et tungløft skip, men er blitt oppgradert til Pipelayer i tillegg. Prisen ble i sin tid oppgitt til ca. US$ 400 millioner, men det er uvisst om det var før rørleggingsutstyret kom. Noe av utrustningsarbeidet er blitt utført i Nederland, blant annet installeringen av J-lay tårnet.
I SR nr. 2/2011 ble konstruksjons- og flexlay fartøyet «Seven Pacific» omtalt etter leveringen fra Merwede Shipyard i Nederland. Det skipet var det fjerde som IHC Merwede Offshore & Marine division hadde bygget for Subsea 7, – de andre var «Seven Oceans» (pipelaying), «Seven Seas» (pipelaying and construction) og «Seven Atlantic» (dive support).
M/S «SEVEN BOREALIS» har spesialutstyr som en offshore mast kran på 5.000 metriske tonn som strekker seg opp til 150 meter over hoveddekket, og beskrives som verdens største kran av denne typen. Det opplyses at med denne kranen elimineres gapet mellom SURF (Subsea Umbilicals Risers and Flowlines) installasjonsegenskaper og tungløft. Kranen er levert av Huisman Equipment BV.
Videre er det et 1.000 tonns top tension J-lay system for rør opp til 24’’ i diameter. Det er lagringsplass til 2.400 tonn med rør ombord.
Ombord er det også to workclass ROV’er. Skipet kan utføre dypvannsprosjekter i områder med barske værforhold. Nybygget skal arbeide på Totals CLOV dypvannsprosjekt offshore Angola.
M/S «SEVEN BOREALIS»
Skipet fører Bahamas flagg med DNV klasse ✠1A1, Crane Vessel, HELDK-SH, OPP-F, E0, DYNPOS-AUTRO, NAUT-AW, CLEAN DESIGN, DK(+), BIS og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 182,20 m |
Bredde største | 46,20 m |
Dybde i riss til h.d. | 16,10 m |
Draft operating | 7,00-11,00 m |
Dwt |
ca. 47,000 |
GT |
49735 |
NT |
14921 |
IMO |
9452787 |
Tankenes kapasiteter er 3060 m3 HFO, 3360 m3 MDO, 1123 m3 ferskvann og 20600 m3 vannballast.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av seks Bergen B32:40 dieselmotorer hver med ytelse på 5760 kW og to RRM azimuth thrustere av type UUC 455 FP hver på 5500 kW. Thrusterutrustningen omfatter fire azimuth thrustere, hver på 3200 kW, tre forut og en akter, samt en tunnel thturster forut av type RRM TT 3000 CP.
Diverse
Kranutstyret omfatter også tre hjelpekraner, to fra Bergen Group Dreggen på 40 tonn montert en på styrbord og den andre på babord side, samt en 36 tonns fra Huisman på babord side. ROV’ene er levert av Schilling, og Launch & Recovery systemet er type Techmal HF 135.
Skipet har innredning for 399 personer. Det er 127 lugarer totalt fordelt på enkelt- eller dobbeltlugarer, eller 4-manns lugarer.