M/S «SEVEN PACIFIC»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Merwede Shipyard i Nederland overleverte M/S «SEVEN PACIFIC» som verftets byggenummer 7719 til Subsea 7, Stavanger den 29. november 2010. Skipet beskrives som konstruksjons- og flexlay fartøy med operasjon ned til 3.000 meters dybder. Skipet ble sjøsatt og døpt den 20. mars 2010 ved Krimpen aan den Ijssel med Ann Clarkson som gudmor. Hun er gift med BPs Senior Vice President, E&P Projects Execution, David Clarkson.

IHC Merwede Offshore & Marine ble tildelt kontrakten for design og bygging av skipet i april 2008. Kjølstrekning fant sted 15. juli 2009. Dette er forøvrig det fjerde skipet som IHC Merwede Offshore & Marine division har bygget for Subsea 7, – de andre er «Seven Oceans» (pipelaying), «Seven Seas» (pipelaying and construction) og «Seven Atlantic» (dive support).
M/S «SEVEN PACIFIC»
beskrives som “state-of-the-art pipelaying and construction ice-class vessel” som kan installere fleksible rør og umbilicals på dyp ned til 3.000 meter. Fokus er på rørlagrings- og rørleggingssystemer. Det er tre forskjellige måter disse kan utføres på. Lagring kan skje ved bruk av fem reels på hoveddekk eller de to karusellene under hoveddekket. Den tredje opsjonen for transport av rør er en stor karusell som er posisjonert på hoveddekket. Selve rørleggingsoperasjonen skjer med et vertikalt leggingssystem (VLS), og ved hjelp av den 250 tonns knuckle boom kranen kan skipet utføre konstruksjonsoperasjoner på vanndyp som nevnt ovenfor.
De to karusellene under dekk har hver kapasitet på 1.250 tonn og kan stue produkter med diameter fra 100 mm til 600 mm. Skipets moonpool måler 7,5 x 7,05 meter, og det er to WROV’er ombord.
M/S «SEVEN PACIFIC» er klasset i Lloyds Register med notasjonene +100A1, +LMC, UMS, DP (AA), CAC(3), EP(N), ICC, UD strength for load of 10+/m2, heli landing area og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 133,81 m
Lengde b.p.p 121,15 m
Bredde største
24,00 m
Dybde i riss til h.d.
10,00 m
Dwt
7.300
Draft design
6,50 m
GT
11918
NT
3575
IMO nr.
9518311

Tankene rommer 1500 m3 marine gas oil, 600 m3 ferskvann og 3100 m3 vannballast.
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdriftssystem med fire Wärtsilä dieselmotorer, to med ytelse på 3360 kW og to på 3840 kW som driver tre Wärtsilä azimuth thrustere akter hver på 2500 kW, og i tillegg kommer to baugthrustere hver på 1500 kW og en retractable forut på 2400 kW – alle av Wärtsilä fabrikat.
Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, og separatorer er fra Westfalia. Sperre har levert kompressorer, og varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo. Centa har levert fleksible koblinger. Maskinrommet er brannsikret med et system fra Ajax Fire Protection.
Diverse
Skipets anti-heeling system er levert av Frank Mohn, og helidekk er en Marine Aluminium leveranse. Huisman-Ltrec har levert rørleggingsutstyr, mens vinduer er fra Wingerden. Offshore kranen på 250 tonn er fra National Oilwell Varco, mens HS Marine har stått for en kran med 20 tonns løftekapasitet og en med 30 tonns kapasitet. Ned Deck har levert davit. Nybygget er oppmalt med Hempel malingssystemer, og Viking har hatt leveranse i form av redningsflåter m/davit.
M/S «SEVEN PACIFIC» er arrangert med innredning for 100 personer fordelt på 38 single lugarer og 31 dobbelt lugarer. I tillegg kommer hospital. Merwede Interior har utført innredningsarbeidene ombord, Teamtec har levert incinerator og avfallskomprimator er fra Delitek.
De elektriske arbeidene er utført av Croon Elektrotechnik, DP-anlegget er en Kongsberg Maritime leveranse og SAM Electronics har levert elektronisk broutstyr.