M/S «SIDDIS MARINER»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Siem Meling Offshore DA overtok M/S «SIDDIS MARINER» som byggenummer 348 fra Myklebust Verft AS, Gursken den 11. mars 2011. Skipet er bygget etter VS 485 MPSV CD design og skal seile under NOR flagg.

Kontrakten ble plassert ved verftet av selskapet Meling Supply AS i juli 2010 og var da den tredje kontrakten til Kleven Maritime innen kort tid av same type design. Kleven Maritime hadde tidligere levert «Siem Mariner» til Meling/Siem i desember 2006 og tilbake i 2004 stod Kleven for byggingen av «Siddis Skipper». Prosjektverdien for bnr. 348 ble opplyst å være cirka 375 millioner kroner.
Tidligere i år ble det så rapportert at Siem Meling Offshore hadde kjøpt skipet fra Meling gjennom selskapet Siem Meling Offshore DA for 345 millioner kroner med overtagelse samtidig som skipet ble levert fra verftet. Nybygget er sikret beskjeftigelse for Statoil med ett års varighet med befrakters opsjon ytterligere ett år.
Forhistorien
Søsterskipet «Siem Pilot» ble i april 2010 levert fra Eidsvik Skipsbyggeri AS i Uskedalen til Siem Meling Offshore DA og omtalt i SKIPSREVYEN nr. 2-2010. Prisen for dette nybygget med skrog bygget i Tyrkia ble oppgitt til rundt 315 millioner kroner. Dette var forøvrig Eidsvik Skipsbyggeris første offshore fartøy, og fulgte etter mange år med bygging av hovedsakelig fiskefartøyer; totalt har det vært nevnt 74 skip siden 1945. Kontrakten med Eidsvik inneholdt en opsjon for et søsterskip.
I forbindelse med dåpen av «SIDDIS MARINER» uttalte styreleder Harald Meling til Sunnmørsposten at denne dagen hadde han sett fram til i fire år. (Kjølstrekning fant sted 24. mai 2007). På vei fra Tyrkia til Norge slet skroget seg to ganger, og da det endelig kom frem, gikk byggefinansieringen i vasken for bygging ved Eidsvik. Men etter mye arbeid kunne Kleven Maritime hjelpe til med å få på plass finansiering med Sparebanken Møre, og skipet skulle så utrustes ved Myklebust Verft, noe som også passet svært godt for verftet som da hadde ledig kapasitet.
Totalt sett ble leveringen nesten to år forsinket av forskjellige årsaker i forhold til den opprinnelige planen.
M/S «SIDDIS MARINER»
Fartøyet representerer dagens moderne miljøvennlige og driftssikre plattformservicefartøyer, der det er lagt stor vekt på miljø, drivstofføkonomi og lastekapasitet både under og over dekk. Med lett isklasse (ICE C) vil skipet være egnet for nordområdene, og avansert utstyr for oljeoppsamling (OIL REC - NOFO cap. 1820 m3) vil øke markedsmulighetene.
Skipet er klasset i DNV ✠1A1, ICE-C, Standby Vessel, OILREC (NOFO 2005), DYNPOS-AUTR, SR, E0, LFL*, CLEAN DESIGN, NAUT-OSV(A), COMF-V(3), DK(+), HL(2.8) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 88,30 m
Lengde b.p.p 77,70 m
Bredde på spant
20,00 m
Dybde i riss 1.dk 8,60 m
Dybde i riss 2.dk
5,40 m
Dwt
ca. 4.500
Draft max.
7,19 m
GT
ca. 5105
NT ca. 1531
Dekk areal
ca. 970 m2
IMO nr
9475181

Skipet har tankkapasiteter for brennolje på 950 m3, 1100 m3 for ferskvann, 2500 m3 for vannballast/drill water, 700 m3 liquid mud, 190 m3 base oil, 400 m3 dry bulk, 550 m3 brine.
Maskineri
Wärtsilä Norway har levert automasjon og elektro til det dieselelektriske fremdriftssystemet. Videre består det av 4 x CAT 3516C dieselmotorer hver med ytelse 2100 ekW og to RR Aquamaster AZP 100 FP propellanlegg hver på 2200 kW. En CAT 3406 TA motor på 345 kW driver nødaggregatet.
For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utrustet med en RR UL 1201 sidethruster på 880 kW og to thrustere av type RR TT2200 hver på 1200 kW. Joystick er type Poscon.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre og Tamrotor er leverandører av kompressorer mens separatorene er fra Alfa Laval og RWO. Ventilasjonsanlegget kommer fra Aeron, og Kuldepartner har levert kulde-proviantanlegg. Clayton Scandinavia har vært leverandør av kjelutrustningen. Tankpeileanlegg er levert av XTronica, Brødrene Dahl har levert ventiler og AM Instrumentering har supplert flowmeter.
Maskinrommet er brannsikret med et slukkingsanlegg fra Autronica Fire and Security.
Dekk/innredning
Randaberg Industries har forestått dry bulk anlegget, og dekksmaskineri er levert av Odim. Decca Wiper System har levert vinduer. MacGregor Hydramarine har levert en 3t/13m kran, og Bergen Hydraulic har stått for leveransen av en Palfinger kran til skipet. Ankerutrustningen kommer fra Sotra Marine Produkter.
Valumin har levert utvendige dører, mens vanntette skyvedører kommer fra IMS. BT Entreprenør har utført støping og avretting med Weber marine produkter.
Mare Safety har levert redningsflåter, og MOB-båt er fra Noreq som henger i davit fra Vestdavit. Medi 3 har supplert medisinsk utstyr.
«SIDDIS MARINER» er innredet for 64 personer, og verftet har utført innredningsarbeidene med blant annet Contech paneler på innvendige skott og Contech innredningsdører. Både Ekornes og VAD har hatt leveranser av møbler til nybygget. Beha har levert bysseutstyr, Jets har stått for vacuum toalettsystemet og Teamtec har levert incinerator.
Hareid Elektriske Teknikk har gjort prosjektering og utført de elektriske installasjonene. IAS/PMS systemene hører inn under leveransen fra Wärtsilä.
Elektronikk
Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er levert av Emil Langva og inkluderer Furuno FAR-2837S radar, FCR-2837 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Taiyo peileapparat, Furuno DS-80 logg, Furuno GP-150 DGPS, Simrad AP50 autopilot, Tron 45 SX Epirb, Furuno FM-880S VHF, Tron TR 20 GMDSS VHF, Motorola VHF, Furuno FS-1570 MF/HF radiostasjon, Furuno FA-150 AIS, Furuno VR-3000 VDR og Furuno Felcom 15 Inmarsat C. Zenitel har levert TV-systemet ombord, og DP-anlegget er en RR leveranse.

Myklebust Verft AS skal levere en hekktråler til Prestfjord AS i oktober.