M/S «SIEM AMETHYST»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Med leveringen av M/S «SIEM AMETHYST» den 1. april 2011 fra Kleven Verft AS til Siem Offshore Rederi AS er serien på ti skip av VS 490 CD designet fullført. Alle nybyggene er blitt omtalt i SKIPSREVYEN, og først ute var «Siem Pearl» i nr. 4/2009. To av skipene er bygget ved Myklebust Verft og de andre ved Kleven Verft. «SIEM AMETHYST» er verftets byggenummer 336.

Men avslutningen av denne skipsserien hindrer ikke Siem Offshore i å ekspandere videre, for nylig ble kjøpet av et PSV nybygg av type VS 485 design til pris på 345 millioner kroner annonsert. Investeringen skjer gjennom Siem Meling Offshore DA der Siem Offshore har 51%, og kjøpet delfinansieres gjennom lån på 262 millioner. Skipet skal inn på ett års charter til Statoil, der befrakteren har opsjon på ytterligere ett år. Skipet er forøvrig søster av «Siem Pilot», 4.500 dwt / 4486 GT, som ble bygget i april 2010, og som i sin tid ble oppgitt å ha kostet ca. 315 millioner kroner.
Ved slutten av 2010 hadde rederiet åtte AHTS fartøyer i operasjon, hvorav to er eiet av en pool-partner. I løpet av fjerde kvartal 2010 hadde fire skip startet langsiktige kontrakter med Petrobras, og ett fartøy var levert til Statoil for operasjon i Barentshavet.
Rederiet mener at nybyggleveringene av AHTS skip har avtatt, og at markedet vil bli bedre i andre kvartal. Vi kan tilføye at per begynnelsen av mars er det allerede tegn til et visst oppsving, men så får man huske på at man starter fra svært lave nivåer. Resultat før skatt for Siem Offshore Inc. ble US$ 2,9 millioner for 4. kvartal 2010, ned fra $11,74 millioner for samme periode året før.
«SIEM AMETHYST» er klasset i DNV ✠1A1, Ice C, Tug, Supply Vessel, E0, SF, Dynpos AUTR, Comf-V (3), OilRec, NAUT OSV(A), Clean Design, DK(+). Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 91,00 m
Lengde b.p.p 79,35 m
Bredde på spant
22,00 m
Dybde i riss 1.dk 9,60 m
Draft
7,95 m
Max. dwt
ca. 4.161
GT
ca. 7473
Dekksareal
820 m2
Dekkslast ca. 1.600 t
Bollard pull
ca. 275 t
IMO nr
9417749

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 1262 m3 brennolje, 1090 m3 ferskvann, 2807 m3 vannballast, 658 m3 brine, 658 m3 liquid mud, 291 m3 dry bulk og 1307 m3 ORO.
Maskineri
Skipets hybride diesel-elektriske/mekaniske fremdriftssystem fra Wärtsilä består av fire dieselmotorer type 16V32 hver med ytelse på 8000 kW, 2 Wärtsilä Lips CP propeller og tre CAT 3516 TA C generatorsett hver på 2100 ekW. Motorene er koblet til gearbox med PTI med en elektrisk motor på ca. 2400 kW.
Videre er det to akselgeneratorer hver på 3400 ekW av Alconza fabrikat, og nødaggregatet har en CAT C18 motor på 425 ekW. Farten kommer opp i ca. 18 knop og da er bunkersforbruket ca. 72 tonn per døgn, mens med økonomisk fart på ca. 10 knop er forbruket ca. 12 tonn.
Styremaskineri er type Tenfjord, og thrusterutrustningen er fra Brunvoll med en AR 63 LNC 1650 retractable på 830 kW, to type FU 80 LTC 2250 forut hver på 1000 kW og to akter type FU LTC 2000 hver på 880 kW.
Skipet har OptiMarin Ballast System, og separatorleveransene er fra Westfalia (LO/FO) og RWO (lense). Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, Tamrotor og Sperre har levert kompressorer, og evaporator er fra Alfa Laval. Kuldepartner har stått for fartøyets proviant kuldemaskineri. Ventilasjonsanlegget er en Aeron leveranse, og Pyro har levert kjelanlegg. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og Tøssebro har supplert UV-filter. Castrol har levert smøreolje og Bunkers Oil dieselolje til nybygget.
For brannslukking har Watermist levert et Marioff Hi-Fog system. Arbeidet med Green passport er utført av Metizoft.
Dekk
A-ramme er en leveranse fra Axtech. MacGregor Hydramarine har levert en 10 t/18 m ROV kran og en 3 t/15 m dekkskran. Multi-deck gantry kranen kommer fra Triplex, og dekksmaskineri-leveransen er av Rauma Brattvaag fabrikat. Ankerutrustning er levert av Fossen Shipping, og Gurskøy AS har supplert landganger. Varde har fremskaffet diverse fortøyningsutstyr, og rekkverk er en leveranse fra Vike.
Dry bulk anlegget er fra Van Aalst. Bohamet har hatt vindusleveransen, og viskere er type Wynn. Libra Plast har tatt seg av utvendige dører og luker, mens vanntette skyvedører er fra IMS. Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer.
Redningsutstyret består blant annet av redningsflåter levert av Brude Safety og Maritime Partner MOB-båt i davit fra TTS Marine.
Innredning/diverse
«SIEM AMETHYST» er innredet med lugarkapasitet for 60 personer fordelt på 20 enmannslugarer og 20 dobbeltlugarer. Contech har levert innredningspaneler som er anvendt på innvendige skott, samt innredningsdørene og platemøbler. Møbelleveranser er fra Ekornes og stoler i styrehus fra NorSap. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, og toalettsystemet er fra Jets Vacuum. Teamtec har levert incinerator, mens avfallsanlegget er fra Global Enviro.
Hareid Elektriske Teknikk har utført de elektriske installasjonene, og Wärtsilä har levert IAS.
Elektronikk
DP-systemet er en Kongsberg Maritime leveranse, og lastekalkulator er levert av Coastdesign, Norway.
Det elektroniske utstyret er levert og montert av Emil Langva AS og her inngår Furuno FCR-2837S og FAR-2117 radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Anschütz Std 22 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-150 w/DGPS, Furuno GP-150 GPS, Taiyo TDL 1550 peiler, Furuno Telchart Tecdis, Sailor MF/HF System 5000 radio, Furuno FA-150 AIS, Furuno VR-3000 VDR, Sailor Fleet 77 satcom, Tron 40S og 45 SX nødpeilesendere, SART radar transponder, Motorola Icom, Sailor SP-3520 VHF, RT-5022 VHF, Sailor SSAS Mini-C og Furuno NX-700A navtex.
Hatteland har levert monitorer. Båten har Vingtor intercom-anlegg og SeaTel antenner.

Kleven Maritime AS skal levere bnr. 344 til Rem Offshore i juni, søsterskipet med bnr. 345 i september og bnr. 343 av NVC 368 design til Prestfjord i oktober. I januar 2012 følger bnr. 349 som bygges for Olympic Shipping, bnr. 346 til Eidesvik Offshore i mars og bnr. 350 til Olympic Shipping i juni. Eidesvik har en opsjon på et VS 489 LNG design for levering i september 2012.