M/S «SIEM ATLAS»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Siem Offshore do Brasil S/A overtok PSV 09 CD designen M/S «SIEM ATLAS» fra Vard Niterói, Brasil den 17. mai 2013 som verftets byggenummer 29. Dette er det første av to Siem skip av denne typen.

Neste år følger søsterskipet «Siem Giant». I SKIPSREVYEN nr. 6/2012 omtalte vi forøvrig et annet nybygg fra verftet av samme konstruksjon; «Sea Brasil».

Siem Offshore er nok en gang inne i en ekspansiv fase med hele 11 nybygg i ordre (inkludert «Siem Atlas»). Selskapet har naturligvis kontor i Brasil og er ellers til stede i Nederland, Tyskland, USA, Ghana og India – i tillegg til Norge. Når det gjelder Brasil, har rederiet også bestilt to fartøyer av typen “oil spill recovery vessels” med planlagte leveringer i tredje og fjerde kvartal i år. Disse fartøyene skal beskjeftiges av Petrobras i åtte år, og befrakteren har opsjon på en ny 8-års periode. Siem har nå tolv skip under brasiliansk flagg.

M/S «SIEM ATLAS»

fører brasiliansk flagg og har klasse i DNV med notasjoner ✠1A1, Fire Fighter I, SF, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8).

Hoveddata:

Lengde o.a. 87,90 m
Lengde b.p.p 79,20 m
Bredde p.sp. 19,00 m
Dybde i riss til h.dk 8,00 m
Max. draft
6,60 m
DW
ca. 4.700 t
Dekksareal
1000 m2
Dekkslast
ca. 2.600 t
GT
3933
NT
12180
IMO nr.
9578660

Tankkapasitetene er på 772 m3 fuel oil, 587 m3 ferskvann, 1026 m3 drilling brine, 846 m3 liquid mud og 315 m3 dry bulk.

Maskineri

Skipet har diesel-elektrisk fremdriftssystem med 4 x CAT dieselmotorer hver med ytelse på 1600 kW og to RRM Azimuth fremdriftspropeller hver på 2500 kW. Hun er videre utstyrt med to RRM thrustere hver på 880 kW. Fjernkontroll er type Helicon X3.

Ing. Per Gjerdrum har levert pumper og ballastvann behandlingssystemet. Kompressorleveransene kommer fra J.P. Sauer & Sohn, og RWO har levert separatorer. Proviant kuldemaskineri er fra Vard Accommodation.

Flowmeter er fra AM Instrumentering, og Øwre-Johnsen har levert CJC filterseparatorer. Brødrene Dahl har supplert ventiler. Tero Marine har stått for vedlikeholdssystem, og Metizoft har utført arbeidet i forbindelse med Green Passport.

Isoleringsarbeidet er utført av Danica, og brannslukkingsutstyret er levert av Autronica.

Dekk

Dekksmaskinerileveransen og dry bulk anlegget er fra RRM, FencoNor har levert fendere, fortøyningsutstyr kommer fra Varde og landganger er fra Gurskøy. TTS har levert to kraner, og ankerutrustningen er fra Fossen Shipping. Vinduer kommer fra Bohamet, viskere fra Wynn, Libra Plast har levert utvendige dører og GRP-dører, mens vanntette skyvedører er fra IMS. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling.

Redningsutstyret ombord innbefatter Viking redningsflåter og MOB-båt fra Brude Safety. Danica har supplert medisinsk utstyr.

Diverse

M/S «SIEM ATLAS» er innredet for opp til 34 personer, og innredningsarbeidene er utført av Danica som også har stått for innredningsdørene. Styrehusstolene kommer fra Alu Design. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, Teamtec har forestått incinerator og komprimator er fra Delitek. Toalettsystemet er levert av Jets.

DP2-anlegget er fra Kongsberg Maritime.

Vard Niteroi skal levere søsterfartøyet «Siem Giant» til Siem Offshore i andre kvartal 2014.