
M/S «SIEM DAYA 1»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skipet er designet og utstyrt spesielt for havbunnsoperasjoner med “seabed to surface” installasjonsløsninger for olje- og gassmarkedene. Skipet har videre IMR program capabilities og kan operere på vanndyp ned til 3.000 meter.
Fartøyets hovedoppdrag er Subsea Construction & Installation og Subsea Inspection, Repair & Maintenance arbeider. Skipet har ROV hangar og er utstyrt med 2 x 250hp WROVer, og en 150 tonns AHC kran er rated til 3.000 meter.
Skipet er chartret til Daya Offshore Construction for fem år med opsjon ytterligere to år. Dette selskapet er på jakt etter nok et skip av denne typen. Daya ønsker også å ekspandere i de fleste offshore områdene i verden ved å opprette egne kontorer.
I denne utgave av SKIPSREVYEN er også «Skandi Bergen» av samme design omtalt. Når dette skrives, kommer meldingen om at det skipet er solgt til “internasjonal kjøper” med overlevering tidlig i 2014. Selger ser ut til å kunne bokføre gevinst på cirka 200 millioner kroner. Det skulle bety at skipstypen er ettertraktet i markedet.
M/S «SIEM DAYA 1» fører NOR flagg og er bygget til DNV klasse ✠1A1, ICE-C, SPS, SF, COMF-V(3)C(3), HELDK, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-AW, CLEAN DESIGN, Recyclable, DK(+), BIS. Hjemstedshavn er Kristiansand, og skipet har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 120,80 m |
Lengde b.p.p | 110,80 m |
Bredde p.sp. | 22,00 m |
Dybde i riss til h.dk | 9,00 m |
Draft design | 6,60 m |
Dekksareal | 1300 m2 |
Dekkslast | ca. 3.100 t |
DW | ca. 5.000 t |
GT | 8594 |
NT | 2579 |
IMO nr. | 9660102 |
Tankkapasitetene er 1397 m3 drivstoff, 660 m3 ferskvann og 5293 m3 vannballast.
Maskineri
Skipet har diesel-elektrisk fremdriftssystem med fire Wärtsilä 6L32 dieselmotorer hver med ytelse på 2880 kW v/720 rpm, 4 x AEM SE710 generatorer hver på 2760 ekW (3066 kVA) og to RRM Contaz 25 propellanlegg hver på 3000 kW. RRM thrusterutrustningen består av to TT 2650 DPN CP hver på 1900 kW og en TCNS 92/M-220 på 1500kW.
Nødaggregatet er en Nogva Cummins 6CTA8.3-DM på 201 kW, og en KTA-D(M1) havnegenerator på 970 kW er av samme fabrikat.
Vard leveransene omfatter hovedtavler, IAS, PMS, frekvensomformere for thrustere og fremdrift, el-motorer for de samme og tank sounding system.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre og Tamrotor har begge levert kompressorer og separatorer er fra Westfalia. Florø Mek. Verksted har hatt røropplegg for exhaust, mens isolering av samme anlegg er utført av R&M Ship Interior.
Filtra har supplert UV-filtre, og SCR anlegget for NOx reduksjon kommer fra H+H Umwelt. Kjelutrustningen er fra Ulmatec Pyro. AM Instrumentering har levert flowmeter, mens anti-heeling pumpesystemet er fra Framo.
Dekk/diverse
Work moonpool måler 7,2 x 7,2 m og ROV moonpool er på 4,8 x 5,5 m. Skipets helidekk er levert av Maritime Products. Offshore kranen med kapasitet på 250 tonn samt en 50-tonns AHC kran er levert av National Oilwell Varco. Seonics har levert en 3 t/15 m kran og en 1 t/15 m kran for ROV hangar. Seaonics har også stått for LARS systemet. Hatlapa Marine Equipment har levert dekksmaskineri, og landganger er fra Gurskøy. Ankerutrustningen er fra Sotra Marine Produkter, og to proviantheiser er levert av HK Service.
Vinduer er fra Bohamet med Wynn viskere, Libra Plast har levert utvendige dører, mens vanntette skyvedører kommer fra IMS. Led flombelysning er levert av Luminell.
Redningsutstyret omfatter to Norsafe livbåter m/davit, Viking redningsflåter og Weedo 700 MOB-båt fra Maritime Partner i Hydramarine davit.
Skipet er innredet for 110 personer i 50 enkeltlugarer og 25 tomannslugarer. Innredningen er av høy standard med lavt lydnivå.
Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, incinerator er fra Teamtec og comprimator fra Delitek. Alu Design er leverandør av styrehusstolene.
Vard Electro har utført de elektriske installasjonene og levert brokonsoller. DP-systemet, KPOS-DP-21, er fra Kongsberg Maritime. Emil Langva har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyr, og noen av elektronikkleveransene blant annet radarutrustning kommer fra SAM/L3 Valmarine.
❊
VARD Brattvaag skal levere bnr. 789 til Aker Seafoods i 3. kvartal og et søsterfartøy i 1. kvartal 2014. Bnr. 772 er også en tråler og skal leveres til Remøy Fiskeriselskap i 3. kvartal 2013.