
M/S «SIEM DAYA 2»
– OSCV fra VARD Brattvaag
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
VARD Brattvaag overleverte Offshore Subsea Construction Vessel M/S «SIEM DAYA 2» til Siem Offshore Rederi AS den 11. desember 2013 som verftets byggenummer 794. OSM Offshore er tildelt management av skipet. Søsterskipet «Siem Daya 1» ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 4/2013.
I en Bursa Malaysia melding (tidligere Kuala Lumpur Stock Exchange) heter det at Daya OCI (Labuan) Ltd (Docil) har sikret skipet en kontrakt med Technip Norge. Certepartiet er for 100 til 175 dagers varighet per år i tre år med påbegynnelse i 2014. Kontrakten inneholder opsjoner som kan ta perioden helt frem til 2020. Kontrakten mellom Siem Offshore Rederi og Docil er for fem år med opsjon til å kjøpe skipet. Oppstart for denne kontrakten er ved levering ex yard.
M/S «SIEM DAYA 2»
Skipet er designet og utstyrt spesielt for havbunnsoperasjoner med “seabed to surface” installasjonsløsninger for olje- og gassmarkedene. Skipet har videre IMR program capabilities og kan operere på vanndyp ned til 3.000 meter.
Skipet har ROV hangar og er utstyrt med 2 x 250hp WROVer, og en 150 tonns AHC kran er rated til 3.000 meter.
M/S «SIEM DAYA 2» er bygget til DNV klasse ✠1A1, ICE-1B (hull only), ICE-C, SPS, SF, COMF-V(3)C(3), HELDK, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-AW, CLEAN DESIGN, Recyclable, DK(+), BIS. Skipet har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 120,80 m |
Lengde b.p.p | 110,80 m |
Bredde p.sp. | 22,00 m |
Dybde i riss til h.dk | 9,00 m |
Draft design | 6,60 m |
Dekksareal | 1300 m2 |
Dekkslast | ca. 3.100 t |
DW | ca. 5.000 t |
GT | 8594 |
NT | 2579 |
IMO nr. | 9660114 |
Tankkapasitetene er 1397 m3 drivstoff, 660 m3 ferskvann, 5293 m3 vannballast og 109 m3 urea.
Maskineri
Skipet har diesel-elektrisk fremdriftssystem med fire Wärtsilä 6L32 dieselmotorer hver med ytelse på 2880 kW v/720 rpm, 4 x AEM SE710 generatorer hver på 2760 ekW (3066 kVA) og to RRM Contaz 25 propellanlegg hver på 3000 kW. RRM thrusterutrustningen består av to TT 2650 DPN CP hver på 1900 kW og en TCNS 92/M-220 på 1500kW.
Nødaggregatet er en Nogva Cummins 6CTA8.3-DM på 201 kW, og en KTA-D(M1) havnegenerator på 970 kW er av samme fabrikat.
Vard leveransene omfatter hovedtavler, IAS, PMS, frekvensomformere for thrustere og fremdrift, el-motorer for de samme og tank sounding system.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre og Tamrotor har begge levert kompressorer og separatorer er fra Westfalia. Florø Mek. Verksted har hatt røropplegg for exhaust, mens isolering av samme anlegg er utført av R&M Ship Interior.
Filtra har supplert UV-filtre, og SCR anlegget for NOx reduksjon kommer fra H+H Umwelt. Kjelutrustningen er fra Ulmatec Pyro. AM Instrumentering har levert flowmeter, mens anti-heeling pumpesystemet er fra Framo.
Dekk/diverse
Work moonpool måler 7,2 x 7,2 m, og ROV moonpool er på 4,8 x 5,5 m. Skipets helidekk er levert av Maritime Products. Offshore kranen med kapasitet på 250 tonn samt en 50-tonns AHC kran er levert av National Oilwell Varco. Seonics har levert en 3 t/15 m kran og en 1 t/15 m kran for ROV hangar. Seaonics har også stått for LARS systemet. Hatlapa Marine Equipment har levert dekksmaskineri, og landganger er fra Gurskøy. Ankerutrustningen er fra Sotra Marine Produkter, og to proviantheiser er levert av HK Service. Bøfjorden Sag har leveert tredørk.
Led flombelysning er levert av Luminell. Vinduer er fra Bohamet med Wynn viskere, Libra Plast har levert utvendige dører, mens vanntette skyvedører kommer fra IMS. Redningsutstyret omfatter to Norsafe livbåter m/davit, Viking redningsflåter og Weedo 700 MOB-båt fra Maritime Partner i Hydramarine davit.
Skipet er innredet for 110 personer i 50 enkeltlugarer og 25 tomannslugarer. Innredningen er av høy standard med lavt lydnivå.
Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, incinerator er fra Teamtec og comprimator fra Delitek. Alu Design er leverandør av styrehusstolene.
Vard Electro har utført de elektriske installasjonene. DP-systemet, KPOS-DP-21, er fra Kongsberg Maritime. Emil Langva har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyr, og noen av elektronikkleveransene, blant annet radarutrustning, kommer fra SAM/L3 Valmarine.
❊
VARD Brattvaag skal levere «Gadus Neptun» i første kvartal 2014.
