
M/S «SIEM DORADO»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nybygget er et søsterskip av «Siem Marlin» som ble levert i februar (SKIPSREVYEN nr. 1/2009). Prisen for nybygget antas å være rundt 300 millioner kroner.
I slutten av mars ble det kunngjort at Siem Offshore og Kleven Verft var enige om kansellering av to av de 10 kontraktene for VS 491 CD AHTS fartøyer som er kontrahert ved verftet. Serien består dermed nå av totalt 10 skip, åtte til Siem Offshore og to til Singa Star, Singapore. De to kansellerte fartøyene skulle etter planen leveres i august og september 2009. Kleven Maritimes samlede ordrereserve er på 16 skip til en verdi av 7,6 milliarder kroner.
M/S «SIEM DORADO» blir beskrevet som et Multipurpose ROV Field Support/Supply & Construction fartøy. Skipet er klassset i DNV ✠1A1, E0, SF, Dynpos AUTR, Clean, Comf-V (rating 3), dk(+), hl, (2.5/2.8), LFL*, OilRec, Supply Vessel, Ice C, NAUT OSV, HELDK-S og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 93,60 m |
Lengde b.p.p. |
86,60 m |
Bredde p.sp. | 19,70 m |
Dybde i riss til h.dk. | 7,85 m |
Dybde i riss til sh.dk. | 10,60 m |
Draft max. |
6,30 m |
Dwt |
ca. 4.500 |
GT |
ca. 4850 |
NT |
ca. 1450 |
Dekksareal |
1046 m2 |
Dekkslast | ca. 3.400 t |
IMO nr |
9424508 |
Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 1150 m3 brennolje, 1000 m3 ferskvann, 1530 m3 vannballast / drill water, 1130 m3 ORO, 320 m3 dry bulk, 860 m3 liquid mud, 495 m3 brine og 175 m3 methanol.
Maskineri
Skipets diesel-elektriske fremdriftssystem er en ABB leveranse med 4 x CAT 3516 C dieselmotorer, hver med ytelse på 2100 ekW, 4 x AVK generatorer og 2 x Azipull propeller hver på 2200 kW.
To hjelpemotorer er type CAT C18 hver på 550 ekW koblet til to Stamford generatorer hver på 688 kVA. Nødaggregatet er sammensatt av en CAT C9 motor på 160 ekW og Leroy Somer generator på 200 kVA.
Skipets maksimum fart er ca. 15,5 knop, og økonomisk fart er ca. 12 knop med forbruk på ca. 10,2 tonn per dag. I havn er forbruket 0,8 tonn/dag og med DP operasjon 2-4 t/d.
Nybygget er utrustet med tre Kamewa Ulstein thrustere, to av typen TT2200 CP hver på 1050 kW og en type UL1201 på 883 kW.
Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, og kompressorer er fra Sperre og Tamrotor. Separatorleveransene er fra Alfa Laval (brennolje), RWO (lensevann) og Westfalia. Enwa har levert omvendt osmoseanlegg, og platevarmevekslere er fra Ing. Per Gjerdrum.
Ventilasjonsanlegget er en Aeron leveranse, mens proviant kjøle-/fryseanlegg kommer fra Vattøy Kjøleservice. Pyro har levert kjelanlegg, og isoleringsarbeidene er utført av verftet. Maskindynamikk har utført støy- og vibratormålinger.
H+H Umwelt- und Industrietechnik har levert SCR (Selective Catalytic Reduction) system for NOx reduksjon der prinsippet er injeksjon av urea. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
For brannslukking har Wilhelmsen Marine Systems levert et skumanlegg for dekk. Varslingssystemet er fra Tyco.
Dekk
Helidekk er en leveranse fra Marine Aluminium, Bohamet har hatt vindusleveransen og viskere er type Wynn. Dry bulk anlegget kommer fra Saunes & Helseth Maritim. Dekksmaskineri er av type Rauma Brattvaag. Hydramarine har levert en kran på 100 t/15m, og ankerutrustning kommer fra Fossen Shipping. Libra Plast har forestått utvendige dører og luker.
Tranberg har levert lanterner, og lyskastere er fra Norselight. Jotun malingssystemer er anvendt til oppmaling av skipet.
Redningsutstyret omfatter 2 x 35 personers redningsflåter fra Brude Safety, MOB-båt m/davit fra Maritime Partner, overlevningsdrakter for 68 personer og medisinpakke fra Medi 3.
Innredning/diverse
M/S «SIEM DORADO» er innredet med lugarkapasitet for 68 personer fordelt på 18 enmannslugarer og 25 dobbeltlugarer. Hospital har fire køyer. Contech innredningspaneler er anvendt på innvendige skott, VAD har levert møbler og styrehusstoler er type NorSap. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, toalettsystemet er fra Jets Vacuum og forbrenningsanlegget kommer fra Kay Lindegaard Incinerators. Hareid Elektriske Solutions har levert Miele vaskeriutstyr, og kjøle/fryserom er en leveranse fra Fresvik Produkt.
Hareid Elektriske Teknikk har utført elektriske installasjoner og vært el.teknisk konsulent og har videre levert hovedtavle samt bro- og maskinromspulter.
Kongsberg Maritime har levert det integrerte automasjonsanlegget med kontroll og PMS, samt DP2-anlegget. Det elektroniske utstyret er levert og montert av Emil Langva AS. Intercom-anlegget er fra Zenitel og Hareid Elektriske Solutions har supplert audio/video.
❊
Kleven Verft AS skal fremover levere bnr. 335 til Siem Offshore i juni, bnr. 339 til Troms Offshore i november/desember, bnr. 332 til Siem Offshore i mars 2010 og bnr. 336 til samme rederi i september.