
M/S «SIEM HANNE»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
M/S «SIEM HANNE» er et Platform Supply Vessel som kan utføre regulære forsyningsfunksjoner og transportere last for oljeindustrien. Fartøyet er bygget med well deck for best mulig beskyttelse for mannskap og last. Fartøyet er klasset i DNV ✠1A1 Supply vessel, SF, E0, DYNPOS-AUTR, LFL* og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 73,40 m |
Lengde b.p.p. | 64,00 m |
Bredde | 16,60 m |
Dybde i riss h.dk | 7,60 m |
Draft summer | 6,41 m |
Dekksareal | ca. 700 m2 |
Dwt | ca. 3. 570 |
GT | ca. 2465 |
IMO | |
Tankkapasitetene er for brennolje 1070 m3, for ferskvann 1000 m3, for vannballast/drill water 745 m3, for liquid mud 1070 m3, for base oil 210 m3, for brine 850 m3 og for methanol 180 m3.
Maskineri
Fremdriften besørges av to CAT 3606 dieselmotorer, hver med ytelse 2030 kW v/1000 o/min, som er koblet til to Scana Volda propellanlegg med diam. 2900 mm via Scana Volda reduksjonsgear med oversetning 4,67:1. Styremaskineri er type Tenfjord, og fartøyet er utstyrt med fire Brunvoll sidethrustere, hver på 588 kW, to montert forut og to akter.
Strømforsyningen bsørges av to AVK akselgeneratorer, hver på 1600 kW og to CAT generatorsett med motor type 3406 på 345 kW v/1800 o/min. Nødaggregatet er av merke Perkins på 76 bkW.
Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, Sperre og Atlas Copco har levert kompressorer, mens separatorer er fra Alfa Laval. Air-condition anlgget er fra Aeron AS og sanitæranlegget fra Skarveland Rørsystemer. Nilsen Frys & Kjøleteknikk har levert proviant frys-/kjølemaskineri, mens kjeler kommer fra Pyro. G-S Hydro Norge har levert rør, slanger og kuplinger, og både West Industri & Skipsservice og Rørteam har forestått rørmontasje. Brannalarmsystemet er levert av Autronica
Dekk
Randaberg Industries har levert cementanlegget, og Fi-Fi 2 anlegget er fra Fire Fighting System. Hydraulisk dekksmaskineri er levert av Aker Yards Electro AS, og kran er fra ABAS Crane. Spek har levert anker, vinduer er en Bohamet leveranse og vindusviskere er type Wynn. Vanntette skyvedører er fra IMS, og Libra-Plast har levert utvendige dører og luker. Nybygget er oppmalt med systemer fra International Maling, og PCS AS har utført overflatearbeidet.
Redningsutstyret ombord består av 6 x 20 personers Viking redningsflåter og MOB-båt fra Norsafe i davit fra TTS Marine. Brude Safety har levert løst rednings- og sikkerhetsutstyr, og Tranberg har levert lanterner.
Innredning
Lugarkapasiteten på 34 personer fordeles på seks enkeltlugarer, seks dobbeltlugarer og fire 4-manns lugarer. Det er hospital ombord. Innredningsarbeidene er utført av R&M Ship Interior med blant annet Norac innredningspaneler. Telo Møbler og VAD AS har levert møbler, Beha bysseutstyr er fremskaffet av Mare Safety og vaskeriutstyr kommer fra Miele. Malermestrene BMV AS har levert fliser, belegg og dekksmasse.
De elektriske installasjonene er utført av Aker Yards Electro AS. Ålesund Armatur har supplert ventiler, rør og armaturer, og terminalserverløsninger er fra Unisea. Fresvik Produkt har levert proviantrom.
Elektronikk
O. Øverland AS har levert og montert det elektroniske navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord som omfatter blant annet Furuno FAR-2137 S-band og FAR-2127 BB X-band radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DP-80 logg, Cassens&Plath kompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-90 GPS, Furuno FS-1570 MF/HF GMDSS A3 radiostasjon, Furuno NC-700B Navtex, Tron 40S og 45SX nødpeilesendere, Tron SART radar transponder, Tron 20 VHF, Furuno FM-8800 og FM-2721 VHF, 4xIcom VHF, 4xMotorola 380 UHF,3xMotorla 360 UHF, Furuno FA-150 AIS og Furuno Felcom 15 Inmarsat C. Comrod har levert antenner, og DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime
Nordea har ytt byggelån for nybygget.
❊
Leveringsprogrammet for Aker Yards AS, Aukra fremover er bnr. 127 for Nordcapital i februar 2008, bnr. 128 og bnr. 129 for samme oppdragsgiver i mars, bnr. 700 (Aker Yards bnr.) til Olympic Shipping i april, bnr. 130 for Nordcapital i mai 2008 og bnr. 124 for DOF ASA høsten 2008.