
M/S «SIEM MOLLIE»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Rederiet har i løpet av et år tatt levering av fem nybygg av denne typen, og alle er omtalt i SKIPSREVYEN. «Sasha» og «Sophie» fikk senere “Siem” inkludert i navnet, og ble begge bygget ved Langsten, mens «Siem Danis» og «Siem Louisa» ble levert fra Aukra.
India – Singapore – Bergen
Fartøyet var imidlertid allerede videresolgt, og et par dager senere ble overleveringen til ny eier foretatt. Siem Rovde Offshore får nok en bra fortjeneste fra salget, for det het seg at fire skip av denne typen ble kontrahert i sin tid for NOK 490 millioner. Salgsprisen for «Siem Mollie» er oppgitt til $31,3 millioner.
Sical Logistics, India ble ervervet i slutten av september, og ikke lenge etter kjøpte altså datterselskapet Bergen Offshore Logistics Pte Ltd., Singapore M/S «Siem Mollie».
Kjøpet ble sagt å være det første av et nybygg gjort av et indisk selskap(?), og i forbindelse med overtagelsen fikk fartøyet navnet «Sical Torino». Hun skal beskjeftiges i Nordsjøen der rederiets forhåpninger er store når det gjelder inntjening for denne typen skip. Sical opererer allerede 15 forsyningsskip for Indias ONGC Ltd. slik at selskapet ikke er noen nykommer i offshore markedet.
I forbindelse med kjøpet fremheves skipets “features”, blant annet det siste innen dynamisk posisjonering, det at fartøyet kan transportere methanol worldwide og dekksarealet på 700 m2.
Sical Logistics Ltd sies å være Indias ledende leverandør av integrert multi-modal logistikk for bulklaster og containers og er engasjert i terminal virksomhet, innenlands transport og har også lagerbygninger i havner. Selskapet driver terminaler i Chennai og Tuticorin.
Og hvorfor Bergen? Andre forteller at den indiske eieren likte byen så godt da han ankom dit som ung sjømann. Så hvorfor ikke.
M/S «SIEM MOLLIE»
Byggelån ble arrangert av Nordea, og Ruukki Norge har hatt stålleveranser.
Nybygget er klasset i DNV @1A1, SF, E0, DK(+), LFL*, DP AUTR, Fi-Fi I og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 73,40 m |
Lengde p.p. | 64,00 m |
Bredde største | 16,60 m |
Dybde i riss til h.dk. | 7,60 m |
Draft summer | 6,41 m |
Dekksareal | ca. 700 m2 |
Lastekapasitet | ca. 3. 600 t |
GT | ca. 2465 |
IMO nr. | 9355953 |
Tankkapasitetene er for brennolje 1112 m3, for ferskvann 752 m3, for vannballast/drill water 747 m3, for liquid mud 1074 m3, for base oil 215 m3, for brine 858 m3 og for methanol 179 m3.
Maskineri
Fremdriften besørges av to CAT 3606 dieselmotorer, hver med ytelse 2030 kW v/1000 o/min, som er koblet til to Scana Volda propellanlegg med diam. 2900 mm via Scana Volda reduksjonsgear type ACG68 med oversetning 4,67:1. Servicefart er ca. 14 knop.
For å oppnå best mulig manøvreringsdyktighet er fartøyet utstyrt med fire Brunvoll sidethrustere, hver på 588 kW, to montert forut og to akter, og styremaskinen er merke Tenfjord.
Strømforsyningen besørges av to CAT generatorsett med motor type 3406 TA på 345 kW v/1800 o/min. I tillegg produserer også to AVK akselgeneratorer strøm, hver på 650 kVA. Havne-/nødaggregatet er av merke Perkins på 76 kW. Skarbøvik Mekaniske har forestått montering av aksellinjene.
Aeron AS har levert air-condition systemet, og sanitæranlegget er fra Skarveland Rørsystemer. Kompressorleveransene kommer fra Sperre og Atlas Copco, og Allweiler har levert pumper. Alfa Laval og JOWA har supplert separatorer, kjelutrustning er fra Pyro og smøreoljeleverandør til fartøyet er Castrol. Nilsen Frys & Kjøleteknikk har levert proviant frys-/kjølemaskineri. Tankpeileutstyr er fra Umas, og varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS. Rørmontasje er utført av Rørteam AS og West Industri & Skipsservice, og GS Hydro Norge har stått for slanger og kuplinger.
Isoleringsoppdraget er utført av R&M Ship Interior, og brannalarm systemet er levert av Consilium Norway AS.
Dekk Nybygget er utstyrt med Fi-Fi I system, og dry bulk anlegget er levert av Randaberg Industries. Bohamet har levert vinduer, og vindusviskere er type Wynn. Kran er type ABAS KDE40 på 3t/12m, og Aker Yards Electro AS har levert to capstans ˆ 8 tonn og to tugger vinsjer ˆ 10 tonn. Servi har levert to kjettingstopper og to Powerpacks på 52 kW hver, og ankerutrustning er fra Erling Haug.
Libra-Plast har levert utvendige dører og luker, og vanntette skyvedører er fra IMS. Nybygget er oppmalt med systemer fra International Maling, og PCS AS har utført arbeidet.
Redningsutstyret ombord består av 6x20 personers Viking redningsflåter og MOB-båt fra Norsafe av type Midget Mk II i davit fra TTS Marine, mens Brude Safety har levert løst rednings- og sikkerhetsutstyr, og lanterner er fra Tranberg.
Innredning
Skipets innredning er arrangert for opp til 34 personer med enkeltlugarer, dobbeltlugarer og firemanns lugarer. R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene der Norac innredningspaneler er anvendt på innvendige skott. Både Telo Møbler og VAD AS har levert møbler til nybygget, Mare Safety har levert Beha bysseutstyr og vaskeriutstyr kommer fra Miele. Jets Vacuum har levert vakuumtoalett systemet til fartøyet. Malermestrene BMV AS har levert fliser, belegg og dekksmasse.
De elektriske installasjonene er utført av Aker Yards Electro AS, og automasjonsanlegget med integrert PMS er en leveranse fra Høglund Marine Automasjon AS. Kongsberg Maritime har levert DP-anlegget, og Unisea har stått for terminalserverløsninger.
Elektronikk
O. Øverland AS har levert og montert det elektroniske utstyret ombord som omfatter Furuno FAR-2137 S-band og FAR-2127 BB X-band radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DP-80 logg, Cass/Plath kompass, Anschütz St. 22 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-90 GPS, Furuno FS-1570 MF/HF GMDSS A3 radiostasjon, Furuno NC-700B Navtex, Tron 40S nødpeilesender, Tron SART radar transponder, Tron 20 VHF, Furuno FM-8800 og FM-2721 VHF,
Icom VHF, Motorola UHF, Tellmar GMS 900/1800 mobiltelefon, Furuno FA-150 AIS og Furuno Felcom 15 Inmarsat C med SSAS. Comrod og ShipEquip har levert antenner.
*
Aker Yards AS, Langsten skal levere bnr. 209 og bnr. 210, av type UT 787, til Island Offshore i desember henholdsvis mai, og bnr. 213 er 3. generasjon Ramform ordren fra PGS med levering i 2008.