M/S «SIEM MOLLIE»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «SIEM MOLLIE» med byggenummer 125 ble overlevert fra Aker Yards AS, Aukra til Siem Offshore AS 13. juli. Nybygget er et VS 470 Mk II design.

Det er under et år siden et fartøy med samme navn ble levert fra Aker Yards, men hun var videresolgt før skipet ble levert fra verftet. Dagens «SIEM MOLLIE» ble kontrahert billig, cirka NOK 137,5 millioner, og er sluttet til emgs for tre år til rate $28.500 per dag.

Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 73,40 m
Lengde b.p.p 64,00 m
Største bredde 16,60 m
Dybde i riss til h.dk 7,60 m
Draft summer
6,41 m
Dekksareal
ca. 700 m2
Dwt ca. 3. 570
GT
ca. 2465
IMO nr
9355991

Tankkapasitetene er for brennolje 1070 m3, for ferskvann 1000 m3, for vannballast/drill water 745 m3, for liquid mud 1070 m3, for base oil 210 m3, for brine 850 m3 og for methanol 180 m3.

Maskineri
Hovedmaskineriet består av to CAT 3606 dieselmotorer, hver med ytelse 2030 kW v/1000 o/min, som er koblet til to Scana Volda propellanlegg med diam. 2900 mm via Scana Volda reduksjonsgear med oversetning 4,67:1.
Fartøyet er utstyrt med fire Brunvoll sidethrustere, hver på 588 kW, to montert forut og to akter, og styremaskinen er merke Tenfjord.
Hjelpemaskineriet utgjøres av to CAT generatorsett med motor type 3406 på 345 kW v/1800 o/min. I tillegg produserer også to AVK akselgeneratorer strøm, hver på 1600 kW. Havne-/nødaggregatet er av merke Perkins på 76 kW.
Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, Atlas Copco har levert kompressorer og Alfa Laval separatorer. Aeron AS har stått for air-condition systemet, og sanitæranlegget er fra Skarveland Rørsystemer. Nilsen Frys & Kjøleteknikk har levert proviant frys-/kjølemaskineri, mens kjelutstyr kommer fra Pyro. G-S Hydro Norge har levert rør, slanger og kuplinger, og både West Industri & Skipsservice og Rørteam har forestått rørmontasje.
Brannalarmsystemet er levert av Autronica
Dekk
Fi-Fi 2 anlegget er fra Fire Fighting System, og Randaberg Industries har levert cementanlegget. Hydraulisk dekksmaskineri er levert av Aker Yards Electro AS, og kran er fra ABAS Crane. Spek har levert anker, vinduer er en Bohamet leveranse og vindusviskere er type Wynn. Vanntette skyvedører er fra IMS, og Libra-Plast har levert utvendige dører og luker. Nybygget er oppmalt med systemer fra International Maling, og PCS AS har utført overfaltearbeidet.
Redningsutstyret ombord består av 6 à 20 personers Viking redningsflåter og MOB-båt fra Norsafe i davit fra TTS Marine. Brude Safety har levert løst rednings- og sikkerhetsutstyr, og Tranberg har levert lanterner.
Innredning
R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene der Norac innredningspaneler er benyttet på innvendige skott. Både Telo Møbler og VAD AS har levert møbler til nybygget, Mare Safety har levert Beha bysseutstyr og vaskeriutstyr kommer fra Miele. Jets Vacuum har levert vakuumtoalett systemet. Malermestrene BMV AS har levert fliser, belegg og dekksmasse. De elektriske installasjonene er utført av Aker Yards Electro AS. Ålesund Armatur har supplert ventiler, rør og armaturer, og terminalserverløsninger er fra Unisea.
Elektronikk
DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime. O. Øverland AS har levert og montert det elektroniske utstyret ombord som omfatter bl.a.Furuno FAR-2137 S-band og FAR-2127 BB X-band radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DP-80 logg, Cassens&Plath kompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-90 GPS, Furuno FS-1570 MF/HF GMDSS A3 radiostasjon, Furuno NC-700B Navtex, Tron 40S og 45SX nødpeilesendere, Tron SART radar transponder, Tron 20 VHF, Furuno FM-8800 og FM-2721 VHF, 4xIcom VHF, 4xMotorola UHF, Furuno FA-150 AIS og Furuno Felcom 15 Inmarsat C. Comrod har levert antenner.
Nordea har gitt byggelån for bnr. 125.

Leveringsprogrammet for Aker Yards AS, Aukra fremover er bnr. 126 til Siem Offshore i oktober, bnr. 127 for Nordcapital i oktober, bnr. 128 og bnr. 129 for samme oppdragsgiver i desember og mars 2008, bnr. 124 for DOF ASA i april, bnr. 700 (Aker Yards bnr.) til Olympic Shipping i april og bnr. 130 for Nordcapital i mai 2008.