
M/S «SIEM MOXIE»
– Installation Support Vessel fra Fjellstrand
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Siem Offshore Rederi AS overtok Installation Support Vessel M/S «SIEM MOXIE» fra Fjellstrand AS den 7. april 2014 som byggenummer 1697. Skipet ble døpt i Hamburg den 10. april. Skroget er bygget i Tyrkia ved Ada Shipyard, Istanbul.
Nybygningskontrakten ble inngått i oktober 2012, og prisen ble da oppgitt til ca. US$ 55 millioner. Skipet skal brukes for operasjoner innen offshore renewable energi markedet (offshore vindmøller) og på offshore olje-/gassmarkedet med hensyn til installasjoner, reparasjoner, vedlikehold og generelle service tjenester.
Nybygget er av Ulstein SX166 X-Bow design med dieselelektrisk fremdrift og Voith Schneider Rudder ECS propeller. Det er blitt publisert at nybygget har vunnet Offshore Renewables Award 2014.
“Siem Moxie” er det første fartøyet utstyrt med 3D kompensert AHC kran for løft fra skipsdekk til sjøbunn. Denne er av MacGregor fabriktat, type SWL 5t/25m outreach/30m løftehøyde/3m HS. AHC-prinsippet er kjent, men denne har en funksjon for pitch og roll i tillegg til opp og ned kompenseringen – derav betegnelsen 3D. Uptime International har levert gangway transfer-system for overførsel av personell til faste og flytende strukturer.
M/S «SIEM MOXIE»
Fartøyet fører norsk flagg, har Kristiansand som registreringshavn og er bygget til DNV klasse med notasjoner @1A1, Offshore Service Vessel, SPS, SF, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, BIS og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 78,90 m |
Lengde b.p.p. | 72,80 m |
Bredde | 17,00 m |
Draft max | 6,40 m |
GT | 4367 |
NT | 1311 |
DW | 2.835 t |
Dekksareal | 225 m2 |
IMO nr. | 9676216 |
Skipets tankkapasiteter er ca. 955 m3 brennolje, ca. 1876 m3 ballastvann og ca. 780 m3 ferskvann.
Maskineri
Voith Schneider uttaler at “Siem Moxie” er det første skipet av X-Bow typen som er utstyrt med Voith Drive System. Fartøyet har to elektronisk kontrollerte Voith Schneider Propellers av type 28R5 ECS/234-2, hver med ytelse på 1850 kW som er arrangert akter. Propellene vil også bli brukt for “active roll stabilization” og for DP operasjoner. Hele fremdriftssystemet kontrolleres sentralt.
To gensett av type MTU 16V4000M03 hver på 1840 kW og to type 12V4000M03 MTU på 1380 kW er levert av Bertel O. Steen Teknikk. To thrustere er av type Brunvoll FU80, og en type AR63LNC1650.
Nødaggregatet har DI1262M motor fra Scania CV AB med Stamford generator. Skipet er designet for fart på ca. 14,5 knop.
Ing. Per Gjerdrum har levert pumpeutrustningen, og kompressorer kommer fra Sperre og Atlas Copco (arb.luft). Sperre Industrier har levert varmevekslere, og kjelutrusningen er fra Ulmatec Pyro. Isoleringsarbeidene er utført av Maritime Montering. HVAC er fra Novenco, og og BWTS kommer fra Optimarin.
Brannsikkerheten er ivaretatt med slukkingssystem fra Danfoss Semco.
Dekk
Norwegian Deck Machinery er leverandør av dekksmaskineri, og proviantkraner er fra MacGregor. IDE Marine har levert vinduer, og ankerutrustninger kommer fra Sotra Marine Produkter. Utvendige dører er fra Libra-Plast, og vanntette skyvedører kommer fra IMS. Tranberg har levert lanterner, og søkelys er fra Norselight.
Skipet er oppmalt med malingssystemer fra Jotun, og katodisk beskyttelse er fra Cathwell. I redningsutstyret ombord inngår Viking redningsflåter og MOB-båt fra Mare Safety.
M/S «SIEM MOXIE» er innredet for 60 personer i 18 enkeltlugarer og 21 tomannslugarer. Innredningsarbeidene er utført av Maritime Montering. Toalettsystemet er fra Jets, og Ulmatec Pyro har supplert incinerator.
Marine Technologies har levert styrehusstoler, brokonsoller og fjernkontrollsystem. Samme firma har levert den elekroniske broutrustningen og DP-anlegget. Hovedtavle er en leveranse fra Ulstein Design & Solution.
----
Fjellstrand AS skal levere bnr. 1694 og 1695 til World Marine Offshore i mai henholdsvis juni og bnr. 1696 til Norled i oktober.