M/S «SIEM OPAL»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kleven Verft AS overleverte M/S «SIEM OPAL» til Singa Star, Singapore den 27. januar 2011 som verftets byggenummer 334. Skipet er bygget etter VS 491 CD design.

Samarbeidet mellom Siem Offshore Inc. og Singa Star i Singapore ble igangsatt for vel tre år siden. Det startet med to nybygg som skulle legges inn i Singa Star der Siem fikk opsjon om tilbakekjøp.
Skipet har både Clean design og Comfort klasse og er svært miljøvennlig med lavt bunkersforbruk basert på det hybride fremdriftsmaskineriet. Skipet har OptiMarin Ballast System.
«SIEM OPAL» er klasset i DNV ✠1A1, Ice C, Tug, Supply Vessel, E0, SF, Dynpos AUTR, Comf-V (3), OilRec, NAUT OSV(A), Clean Design, DK(+) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 91,00 m
Lengde b.p.p.
79,35 m
Bredde på spant
22,00 m
Dybde i riss 1.dk 9,60 m
Draft design
7,90 m
Dekksareal
820 m2
Dekkslast
ca. 1.600 t
GT
4750
IMO
9442419

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 1262 m3 brennolje, 1090 m3 ferskvann, 2807 m3 vannballast, 658 m3 brine, 658 m3 liquid mud, 291 m3 dry bulk og 1307 m3 ORO.
Maskineri
Skipets hybride diesel-elektriske/mekaniske fremdriftssystem fra Wärtsilä består av fire dieselmotorer type 16V32 hver med ytelse på 8000 kW, to stk. Wärtsilä Lips CP propellanlegg med diameter 4,2 meter med MCR på hver propell på 9500 kW og tre CAT 3516 TA C generatorsett hver på 2100 kW. Motorene er koblet til gearbox med PTI med en elektrisk motor på ca. 2400 kW. Videre er det to Alconza akselgeneratorer hver på 3400 ekW, og nødaggregatet har en CAT C18 motor på 425 ekW. Farten kommer opp i ca. 18 knop.
Styremaskineri er type Tenfjord, og thrusterutrustningen er fra Brunvoll med en AR 63 LNC 1650 retractable på 830 kW, to type FU 80 LTC 2250 forut hver på 1000 kW og to akter type FU 74 LTC hver på 880 kW.
Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, mens Tamrotor og Sperre har levert kompressorer. Separatorleveransene er fra RWO (lensevann) og Westfalia (LO/FO), og evaporator er fra Alfa Laval.
Aeron har forestått ventilasjonsanlegget, og Kuldepartner har supplert fartøyets proviant kuldemaskineri. Pyro har levert kjelanlegg. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og Tøssebro har supplert UV-filter.
Brannsikkerhetsmessig har Watermist AS levert et Marioff Hi-Fog vanntåkesystem. Arbeidet med Green passport er utført av Metizoft.
Castrol har levert smøreolje og Bunkers Oil dieselolje til nybygget.
Dekk
Dekksmaskineri-leveransen er av Rauma Brattvaag fabrikat, Triplex har levert multi-deck gantry kran og MacGregor Hydramarine har stått for en 3 t/15 m dekkskran og en 10 t/18 m ROV kran. Dry bulk anlegget er produsert av Van Aalst og levert av Saunes & Helseth Maritim. Lastekalkulator er levert av Coastdesign, Norway.
Utvendige dører kommer fra Libra-Plast, og vanntette skyvedører er fra IMS. Gurskøy har stått for landganger, vinduer er fra Bohamet, og viskere er type Wynn. Fossen Shipping har levert ankerutrustningen, mens Varde har supplert diverse fortøyningsutstyr.
Redningsutstyret består blant annet av redningsflåter levert av Brude Safety og Maritime Partner MOB-båt i davit fra TTS Marine. Jotun malingssystemer er anvendt til oppmaling av nybygget.
Innredning/diverse
M/S «SIEM OPAL» er innredet med lugarkapasitet for 60 personer fordelt på 20 enmannslugarer og 20 dobbeltlugarer. Contech har levert innredningspaneler som er anvendt på innvendige skott, samt innredningsdørene og platemøbler. Rekkverk i innredningen er en leveranse fra Vike.
Møbelleveranser er fra Ekornes og stoler i styrehus fra NorSap. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, og toalettsystemet er fra Jets Vacuum. Teamtec har levert incinerator, mens avfallsanlegget er fra Global Enviro.
Hareid Elektriske Teknikk har utført de elektriske installasjonene, og Wärtsilä har levert IAS-anlegget.
Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert og montert av Emil Langva AS, og her inngår Furuno FAR-2837S og FAR-2117 radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Anschütz Std 22 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-150 w/DGPS, Furuno GP-150 GPS, Taiyo TDL 1550 peiler, Furuno Telchart TEcdis, Sailor MF/HF System 5000 radio, Furuno FA-150 AIS, Furuno VR-3000 VDR, Sailor Fleet 77 satcom, Tron 40S og 45 SX nødpeilesendere, SART radar transponder, Motorola Icom, Sailor SP-3520 VHF, RT-5022 VHF, Sailor SSAS Mini-C og Furuno NX-700A navtex. Hatteland har levert monitorer. Båten har Vingtor intercom-anlegg og SeaTel antenner.
DP-systemet er en Kongsberg Maritime leveranse.

Kleven Maritime AS skal levere bnr. 348 til O.H. Meling i mars, bnr. 336 til Siem Offshore i april, bnr. 344 til Rem Offshore i juni, søsterskipet med bnr. 345 i september og bnr. 343 av NVC 368 design til Prestfjord i oktober. I januar 2012 følger bnr. 349 som bygges for Olympic Shipping, bnr. 346 til Eidesvik Offshore i mars og bnr. 350 til Olympic Shipping i juni. Eidesvik har en opsjon på et VS 489 LNG design for levering i september 2012.