M/S «SIEM SPEARFISH»

– OSCV fra VARD Brattvaag

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

M/S «SIEM SPEARFISH» ble overtatt av Siem Offshore Rederi AS fra VARD Brattvaag den 27. mai 2014 som byggenummer 820. Nybygget ble døpt av Ritika Jain. Skipet etterfølger «Siem Daya 1» og «Siem Daya 2» som ble omtalt i Skipsrevyen nr. 4/2013 og nr. 6/2013.

Skipet er befraktet av Harkand for en periode på fem år med befrakters opsjoner 3x1 år. Skipet skal utføre Inspection, Repair & Maintenance (IRM) tjenester på dypvannsområder i Mexico Gulfen.

Harkand ble etablert i februar 2013 gjennom en merger av Iremis, Integrated Subsea Services (ISS) og Andrews Survey etter investering av Oaktree Capital Management. Etter ervervelsen av Veolia Marine Services i august 2013 har gruppen nå nær 1.000 ansatte i baser i Aberdeen, Houston, Dubai, Singapore, Perth, Paris samt det nye hovedkontoret i London.

Harkand kontraherte forøvrig et nybygg ved Vard i desember 2013 til pris på over en milliard kroner. Dette er et Diving Support & Construction fartøy som skal være ferdig i 2. kvartal 2016.

M/S «SIEM SPEARFISH»

Skipet er av Vard 3 03 design (ble kontrahert som OSCV 03 design) og beskrives som DP2, Multi-Purpose Service and ROV Vessel. Skipet er utstyrt med en AHC 250 tonns offshore kran og har to heavy work class ROVs rated til 4.000 m. Skipet er designet for havbunnsoperasjoner, som konstruksjons- og installasjonsarbeider. Fartøyet har videre IMR program capabilities og kan operere på vanndyp ned til 3.000 meter.

M/S «SIEM SPEARFISH» er bygget til DNV klasse  ✠1A1, ICE-C, SPS, SF, COMF-V(3)C(3), HELDK-SH, CRANE, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-AW, CLEAN DESIGN, Recyclable, DK(+), BIS. Skipet fører NOR flagg med Kristiansand som hjemstedshavn og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. ..........................................................................................................  120,80 m

Lengde b.p.p. ......................................................................................................  110,80 m

Bredde p.sp. .........................................................................................................  23,00 m

Dybde i riss til h.dk. ...............................................................................................  9,00 m

Draft design............................................................................................................. 6,60 m

Dekksareal ...........................................................................................................  1350 m2

Dekkslast .......................................................................................................  max. 3.100 t

DW ...................................................................................................................  ca. 5.100 t

GT .............................................................................................................................  8878

NT .............................................................................................................................  2664

IMO ....................................................................................................................  9676280

Tankkapasitetene er  (alle tall “cirka”) 1400 m3 drivstoff, 450 m3 ferskvann, 5293 m3 vannballast, 300 m3 MEG og 109 m3 urea.

Maskineri

Skipet har diesel-elektrisk fremdriftssystem med fire Wärtsilä 6L32 dieselmotorer hver med ytelse på 2880 kW v/720 rpm, 4 x AEM SE710 generatorer hver på 2760 ekW (3066 kVA) og to RR Contaz 25 propellanlegg hver på 3000 kW.

RRM thrusterutrustningen består av to TT 2650 DPN CP hver på 1900 kW og en azimuth TCNS 92/M-220 på 1500kW. Nødaggregatet er en Scania DI12 på 201 kW.

Vard leveransene omfatter hovedtavler, IAS, PMS, frekvensomformere for thrustere og fremdrift, el-motorer for de samme og tank sounding system.

Pumpeutrustningen og BWTS kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre og Tamrotor har begge levert kompressorer og separatorer er fra Westfalia. Florø Mek. Verksted har utført stålarbeid og montert diverse utstyr, mens isolering av exhaustanlegg er utført av R&M Ship Interior. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo.

SCR anlegget for NOx reduksjon kommer fra Yara, og kjelutrustningen er fra Ulmatec Pyro. Anti-heeling pumpesystemet er fra Framo. Castrol har levert smøreolje til nybygget, mens brennolje er fra Bunker Oil. Autronica Fire and Security har levert brannslukkingsanlegget.

Dekk

Work moonpool måler 7,2 x 7,2 m, og ROV moonpool er på 4,8 x 5,4 m. TTS Ships Equipment har hatt flere ROV leveranser, eksempelvis dører, lukedeksler, guide system og skidding system.

Offshore kranen med kapasitet på 250 tonn er levert av National Oilwell Varco. Seonics har levert to 3 t/15 m dekkskraner og en 1 t/15 m kran for ROV hangar samt LARS systemet. Hatlapa Marine Equipment har også levert dekksmaskineri.

Skipets helidekk er levert av Maritime Products. Landganger er fra Gurskøy, og proviantheis og vareheis er levert av ThyssenKrupp. Bøfjorden Sag har levert tredørk. Vindusleveransen kommer fra Bohamet. Libra-Plast har levert utvendige dører, mens vanntette skyvedører er fra IMS. Tranberg har levert søkelys, og Led flombelysning er fra Luminell.

Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra Akzo Nobel Coating, og arbeidet er utført av PCS Construction.

Redningsutstyret omfatter to 100-personers og to 20 personers Norsafe livbåter m/davit, Viking redningsflåter og Weedo 700 MOB-båt fra Maritime Partner i Hydramarine davit. Diverse rednings-/sikkerhetsutstyr kommer fra Brude Safety, og Medi 3 ShipMed har supplert hospitalutstyr.

Innredning

Skipet er innredet for 110 personer i 42 enkeltlugarer og 34 tomannslugarer. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, incinerator er fra TeamTec og comprimator fra Delitek. Alu Design er leverandør av styrehusstolene. Brattvaag Electro har utført de elektriske installasjonene.

Elektronikk

DP-systemet, KPOS-DP-21, er fra Kongsberg Maritime. Vard Electro har levert SAM Multipilot Platinum X-band radar og S-band radar, SAM Multipilot Platinum Ecdis, 2 x DGPS, Sperry Navigat X MK I gyrokompass, SAM Trackpilot Platinum autopilot, SAM 4682 speedlog, SAM 4620 ekkolodd, Kongsberg EA600 ekkolodd, Furuno CI-68 dopler log, Furuno FAX-3 weather fax, SAM 3410 AIS, SAM 4350 VDR, Sailor 6301 MF/HF radiostasjon, Sailor A3 GMDSS, Furuno NX-700-B navtex, Jotron Tron 60S Epirb, Jotron Sart radartransponder, 3 x Sailor 622 VHF, Sailor 6210 VHF, Motorola GM-360 UHF, Icom IC-A110 VHF og Icom IC-A6E VHF.

Nordea Ålesund har hatt finansieringsoppdrag i forbindelse med nybygget.

-

VARD Brattvaag skal levere en AHTS til Bourbon og en OCV til Rem Offshore, begge i 1. kvartal 2016. Videre skal et Vard 3 19 design, konstruksjonsskip, leveres til Solstad Offshore i 2. kvartal samme år. Dette skipet vil bli det største i rederiets flåte med LxB på 180x33m.