M/S «SIEM STINGRAY»
– OSCV fra VARD Brattvaag
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det fjerde skipet i serien “Vard 3 03” fra VARD Brattvaag til Siem Offshore Rederi AS ble levert den 24. juli 2014 som byggenummer 821. M/S «SIEM STINGRAY» ble døpt av fru Cindy Broussard. De tre forgjengerne i serien er «Siem Daya 1», «Siem Daya 2» og «Siem Spearfish» – alle omtalt i Skipsrevyen.
Skipet er innbefraktet av Subsea 7 for en periode på tre år med påbegynnelse i tredje kvartal 2014 og med to årlig oppsjoner.
M/S «SIEM STINGRAY»
Fartøyet er et topp moderne konstruksjonsfartøy utstyrt for en rekke operasjoner i offshore-segmentet verden over. Lavt støynivå, lavt drivstofforbruk og lavt vibrasjonsnivå gir en god arbeidsplass såvel som et fartøy i toppklasse.
Skipet er utstyrt med en AHC 250 tonns offshore kran og har to heavy work class ROVs rated til 4.000 m. Skipet er designet for havbunnsoperasjoner, som konstruksjons- og installasjonsarbeider. Fartøyet har videre IMR program capabilities og kan operere på vanndyp ned til 3.000 meter.
M/S «SIEM STINGRAY» er bygget til DNV klasse ✠1A1, ICE-C, SPS, SF, COMF-V(3)C(3), HELDK-SH, CRANE, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-AW, CLEAN DESIGN, Recyclable, DK(+), BIS. Skipet fører NOR flagg med Kristiansand som hjemstedshavn og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. .......................................................................................................... 120,80 m
Lengde b.p.p. ...................................................................................................... 110,80 m
Bredde p.sp. ......................................................................................................... 23,00 m
Dybde i riss til h.dk. ............................................................................................... 9,00 m
Draft design............................................................................................................. 6,60 m
Dekksareal ........................................................................................................... 1300 m2
Dekkslast ....................................................................................................... max. 3.100 t
DW ................................................................................................................... ca. 5.253 t
GT ............................................................................................................................. 8878
NT ............................................................................................................................. 2664
IMO .................................................................................................................... 9676292
Tankkapasitetene er 1643 m3 drivstoff, 1010 m3 ferskvann, 5394 m3 vannballast, 300 m3 MEG og 109 m3 urea.
Maskineri
Skipet har diesel-elektrisk fremdriftssystem med fire Wärtsilä 6L32 dieselmotorer hver med ytelse på 2880 kW v/720 rpm, 4 x AEM SE710 generatorer hver på 2760 ekW (3066 kVA) og to RR Contaz 25 propellanlegg hver på 3000 kW.
RRM thrusterutrustningen består av to TT 2650 DPN CP hver på 1900 kW og en azimuth TCNS 92/M-220 på 1500kW. Nødaggregatet er en Scania DI 12 på 285 kW, og havneaggregatet er type Nogva/Cummings KTA38-D(M1) på 970 kW.
Vard leveransene omfatter hovedtavler, IAS, PMS, frekvensomformere for thrustere og fremdrift, el-motorer for de samme og tank sounding system.
Pumpeutrustningen og BWTS kommer fra Ing. Per Gjerdrum. Sperre og Tamrotor har begge levert kompressorer og separatorer er fra Westfalia. Florø Mek. Verksted har utført stålarbeid og montert diverse utstyr, mens isolering av exhaustanlegg er utført av R&M Ship Interior. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo.
SCR anlegget for NOx reduksjon kommer fra Yara, og kjelutrustningen er fra Ulmatec Pyro. Anti-heeling pumpesystemet er fra Framo. Castrol har levert smøreolje til nybygget, mens brennolje er fra Bunker Oil. Autronica Fire and Security har levert brannslukkingsanlegget.
Dekk
Work moonpool måler 7,2 x 7,2 m, og ROV moonpool er på 4,8 x 5,4 m. TTS Ships Equipment har hatt flere ROV leveranser, eksempelvis dører, lukedeksler, guide system og skidding system.
Offshore kranen med kapasitet på 250 tonn er levert av National Oilwell Varco. Seaonics har levert to 3 t/15 m dekkskraner, en 1 t/15 m kran for ROV hangar samt anker-/fortøyningsvinsjer. LARS-leveransen fra Seaonics består av et overside system samt moonpool system, begge med elektriske vinsjer med permanentmagnetmotorer. Hatlapa Marine Equipment har også levert dekksmaskineri.
Skipets helidekk er levert av Maritime Products. Landganger er fra Gurskøy, og proviantheis og vareheis er levert av ThyssenKrupp. Bøfjorden Sag har levert tredørk. Vindusleveransen kommer fra Bohamet. Libra-Plast har levert utvendige dører, mens vanntette skyvedører er fra IMS. Tranberg har levert søkelys, og Led flombelysning er fra Luminell.
Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra Akzo Nobel Coating, og arbeidet er utført av PCS Construction.
Redningsutstyret omfatter to 90-personers og to 20-personers Norsafe livbåter m/davit, Viking redningsflåter og Weedo 700 MOB-båt fra Maritime Partner i Hydramarine davit. Diverse rednings-/sikkerhetsutstyr kommer fra Brude Safety, og Medi 3 ShipMed har supplert hospitalutstyr.
Innredning
Skipet er innredet for 110 personer i 34 enkeltlugarer og 38 tomannslugarer. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, incinerator er fra TeamTec og comprimator fra Delitek. Alu Design er leverandør av styrehusstolene. Brattvaag Electro har utført de elektriske installasjonene.
Elektronikk
DP-systemet, KPOS-DP-21, er fra Kongsberg Maritime.
Vard Electro har levert SAM Multipilot Platinum X-band radar og S-band radar, SAM Multipilot Platinum Ecdis, 2 x DGPS, Sperry Navigat X MK I gyrokompass, SAM Trackpilot Platinum autopilot, SAM 4682 speedlog, SAM 4620 ekkolodd, Kongsberg EA600 ekkolodd, Furuno CI-68 dopler log, Furuno FAX-3 weather fax, SAM 3410 AIS, SAM 4350 VDR, Sailor 6301 MF/HF radiostasjon, Sailor A3 GMDSS, Furuno NX-700-B navtex, Jotron Tron 60S Epirb, Jotron Sart radartransponder, 3 x Sailor 622 VHF, Sailor 6210 VHF, Motorola GM-360 UHF, Icom IC-A110 VHF og Icom IC-A6E VHF.
-
VARD Brattvaag skal levere en AHTS til Bourbon og en OCV til Rem Offshore, begge i 1. kvartal 2016. Videre skal et Vard 3 19 design, konstruksjonsskip, leveres til Solstad Offshore i 2. kvartal samme år. Dette skipet vil bli det største i rederiets flåte med LxB på 180x33m.