M/S «SIEM SWORDFISH»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Siem Offshore AS overtok MT 6016 L designet M/S «SIEM SWORDFISH» fra Kleven Verft AS, Ulsteinvik 25. august som byggenummer 315. Siem Rovde AS tar seg av driften av skipet som har kostet rundt 350 millioner kroner.

Nybygget er beskrevet som et multipurpose subsea support & construction fartøy med dieselelektrisk fremdriftsmaskineri og er sluttet til Veolia for fem år for opprydningsarbeider for Chevron i Mexico gulfen.

I tillegg til Siem Offshore sitter verftene i Kleven Maritime med andre bestillinger også som bringer totalen opp i 31 per slutten av juli til verdi på 11,65 milliarder kroner. De to siste kontraktene fra Siem var på samlet 1,1 milliarder.

M/S «SIEM SWORDFISH»
Skipet er klassset i henhold til DNV ✠1A1, E0, SF, Dynpos AUTR, CLEAN, COMF-V (rating 3), DK(+), 5/10 t/m2, ICE C, HELDK, NAUT, OSV og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 103,70 m
Lengde b.p.p 96,80 m
Bredde på spant
19,70 m
Dybde i riss til h.dk 7,70 m
Dybde i riss sh.dk.
10,45 m
Draft max.
6,20 m
Dwt
ca. 4.500
Dekksareal
1150 m2
Arbeidsdekk
ca. 800 m2
Dekkslast
ca. 1700 t
GT
ca. 4900
NT
ca. 1470
IMO nr
9385300

Tankkapasitetene er 1420 m3 brennolje, 1460 m3 ferskvann og 2100 m3 vannballast.

Maskineri
Skipet har diesel-elektrisk fremdriftssystem med fire CAT 3516 B dieselmotorer, hver med ytelse på 2100 kW v/1800 o/min som driver fire Siemens generatorer hver på 2336 kVA. Siemens har også levert elektromotorer og frekvensomformere.
Fremdriftspropellanlegget består av to Kamewa Ulstein Azipull hver på 2200 kW, og skipet er utrustet med tre Kamewa Ulstein thrustere, to av typen TT2200 på 1050 kW og en type UL1201 på 883 kW.
Skipet har også en hjelpemotor type CAT 3508 TA på 983 kW, og nødaggregatet er et CAT generatorsett med motor type C9DI på 232 kW.
Skipets max. fart er ca 16 knop. Basis fart på 12,5 knop er forbruket i sjø 9,3 tonn per dag, ved DP operasjoner er forbruket 4 t/d og i havn 1 t/d.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, kompressorer er fra Sperre og separatorer fra Alfa Laval og RWO. Ventilasjonsanlegget er en York Novenco leveranse, mens proviant kjøle-/fryseanlegg er fra Vattøy Kjøleservice. Pyro har levert kjelutrustning, og isoleringsarbeidene er utført av Navco. Castrol har levert smøreolje.
Fartøyet utstyrt med et Hi-Fog Fi-Fi system samt lokale Fi-Fi systemer, inkludert i bysse.
Dekk
Odim har levert tre cargo securing winches à 5 tonn og to tuggervinsjer på 15 tonn, mens Hydramarine har levert fire kraner, på 150 tonn, 70 tonn og 2x5 tonn. Rauma Brattvaag har levert ankervinsj, og Odim har også levert 2x10 tonns capstans. Anker- og kjettingutstyr er fra Sotra Marine Produkter.
Helidekk er en leveranse fra Marine Aluminium. Bohamet har levert vinduer, og -viskere er fra Wynn. Libra Plast utvendige dører og luker, og vanntette skyvedører er fra IMS.
Redningsutstyret omfatter fire livbåter à 50 personer fra Umoe Schat-Harding, Weedo 700 MOB-båt og fem Viking redningsflåter à 35 personer fra Brude Safety. Medi3 Marine har levert utstyr til fartøyets hospital. Overlevelsesdrakter hører også med til redningsutstyret, og Erling Haug har levert diverse brann-, rednings- og sikkerhetsutstyr til skipet.
Tranberg har levert lanterner, lyskastere er fra Norselight og Glamox har levert belysningsutstyr. Jotun malingssystemer er anvendt til oppmaling av skipet, og overflatebehandling er utført av Müehlhan Norge.
Norsk Stål har hatt stålleveranser, og Nordea har ytt bygglån for nybygget.
Innredning/diverse
M/S «SIEM SWORDFISH» har lugarkapasitet for 100 personer fordelt på 24 enmannslugarer, 34 dobbeltlugarer og to 4-manns lugarer. Prefabrikerte baderomsmoduler er fra Contech, og VAD har levert møbler. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr, toalettsystemet er fra Jets Vacuum, forbrenningsalegget kommer fra Kay Lindegaard og svanehalser er fra Stromek.
Innredningsarbeidene er utført av Navco, Hareid Elektriske Teknikk har utført elektriske installasjoner og har levert hovedtavle samt bro- og maskinromspulter. Sebastian har vært el.teknisk konsulent.
Kongsberg Maritime har levert det integrerte automasjonsanlegget av type K-Chief 700 og DP-anlegget type SDP 21. Det elektroniske utstyret er levert og montert av Emil Langva AS og omfatter Furuno FAR-2837S og FAR-2117 radar, Furuno FE-700 ekkolodd, Reflecta 1 kompass, Anthea logg, Anschütz gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furunot GP-90 GPS, Furuno Telchart kartsystem, Furuno FA-150 AIS, Sailor RT4822 VHF, Sailor H2095 Inmarsat C og Sailor Fleet 77 Inmarsat F.

Kleven Verft AS skal levere bnr. 317, et MPSV fartøy til DOF av type VS 495 i oktober, bnr. 318 (MT 6016 L) til Toisa Limited, Bermuda i desember, bnr. 320 og 321, type MT 6022 til Rem Maritime med leveringer i februar og mai 2008 og en UT 712L AHTS i september til samme rederiet med bnr. 322.
Siem Rovde skal ta levering av bnr. 319 i mars og av bnr. 323 i november 2008. I desember skal bnr. 325 leveres til Rem Maritime, og i januar 2009 skal så bnr. 324 leveres til samme rederi (skal muligens bygges ved Myklebust). Bnr. 335 er en MT 6016 som skal leveres til Siem Offshore i mai 2009, og bnr. 339 er for Troms Offshore og skal være ferdig i slutten av 2009. Ordreboken inneholder også to 2010 leveringer til Siem Offshore, bnr. 332 og 336 for levering i mars henholdsvis september.