M/S «SIEM SYMPHONY»

– PSV fra Hellesøy Verft

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hellesøy Verft AS, Løfallstrand overleverte VS 4411 DF-designen M/S «SIEM SYMPHONY» som sitt byggenummer 152 til Siem Offshore Rederi AS den 19. november 2014.

Dåpen fant sted dagen etter i Kristiansand. Skroget er bygget ved Nauta Shiprepair Yard i Polen.

M/S «SIEM SYMPHONY» har dual fuel maskineri for bruk av LNG eller marin dieselolje, og nybyggingskontrakten kom i stand i forbindelse med en 4-års kontrakt, pluss 4 x 1 års opsjoner, til Total E&P Norge. Med dagens heller svake Nordsjømarked (ca./under £10.000) er nok rederiet fornøyd med at fartøyet har langtidsbeskjeftigelse.

Skipet fører NOR flagg, er klasset i DNV GL med notasjonene ✠1A1, Offshore Service Vessel, Supply, Standby Vessel(s), Fire Fighter II, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8), COAT-PSPC, BIS, GAS FUELLED. Skipet har kapasitet for 300 overlevende i henhold til NMD regelverket.

Hoveddata:

Lengde o.a. ............................................................................................................ 89,20 m

Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 80,40 m

Bredde på spant ................................................................................................... 19,00 m

DW ................................................................................................................... ca. 5.500 t

Draft max. ............................................................................................................... 7,40 m

GT ............................................................................................................................. 4806

NT ............................................................................................................................. 1452

Dekkskap. ......................................................................................................... ca. 2.100 t

Dekksareal ........................................................................................................ ca. 980 m2

IMO nr. ............................................................................................................... 9690066

Tankkapasitetene er 1129 m3 diesel olje, 230 m3 LNG, 1008 m3 ferskvann, 1977 m3 vannballast og 1741 m3 ORO.

Maskineri

Skipets fremdriftsmaskineri består av to Wärtsilä 8L20DF motorer hver med ytelse på 1408 kW, to Wärtsilä 6L34DF motorer hver på 2610 kW og to Steerprop SP 35 CRP azimuth fremdriftspropeller. Cummins har levert to generatorer hver på 2510 kW, og nødgeneratorsett er fra Nordhavn med en Scania motor på 270 kW.

Thrusterutrustningen fra Brunvoll utgjøres av to stk. type FU 74 LTC 2000 thrustere, hver på 1000 kW og en AR 63LNC 1650 azimuth thurster på 880 kW.

Diverse

Norwegian Deck Machinery har levert kombinert elektrisk og hydraulisk vinsjpakke, og MOB redningssystemer er fra Dacon. Turoteknikk har levert brannslukkesystem (pulver) for gassfyllestasjon og slukkesysstem for lastedekk (Deltafoam).

Oppdraget med installasjon av LNG, sanitær, hydraulikk, laste- og skipssystemer er utført av BKS Industri.

Maritime Montering har levert komplett skipsinnredning til nybygget, og i byssen er det Beha produkter. IT-systemer er fra Gobetech.

Elektro/elektronikk

Elektriske installasjoner er utført av Kvinnherrad Elektro. Kongsberg Maritime har levert alt av elektronisk utstyr, mens det er Vico som har utført monteringsarbeidet. Leveransen omfatter bl.a. integrert broløsning K-Bridge med utstyr som Consilium VDR, Skipper speed log sensor, Sperry Gyro Navigat X Mk1, Sailor 6310 MF/HF, Sailor 6110 MiniC GMDSS system, Sailor 6249 VHF, Sailor FleetBroadband 500, Kongsberg AIS 200, Sailor 6222 VHF DCS og Hatteland konsoller. I tillegg har Vico også blant annet supplert heli-beacon systemet.

Verftet videre

Hellesøy Verft er for tiden beskjeftiget med div. reparasjonsprosjekter.