
M/S «SILJO MASTER»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Skroget er bygget i aluminium med materialleveranser fra Astrup og E. A. Smith, og nybygget er det fjerde i rekken av type FollaCat 50 som startet med leveringen av «Æge» i 2003 (SKIPSREVYEN nr. 5/2003). Typen har stadig vært gjenstand for videreutvikling og forbedringer. Skrogtypen gir en god kombinasjon av fart, lastekapasitet, stabilitet og sjødyktighet.
Under lasterom og lugar i skrog er det sveiset inn tanktopp som gir vanntett dørk i rommene med to bunntanker på ca. 1800 liter i hvert skrog (totalt 4 tanker/7000 liter). Tankene kan brukes både til vann og diesel.
Styrehuset er innredet med førerposisjon, 2. pilot-/kontorplass og en sittegruppe med plass for fire personer. I overbyggets dekksnivå er stor messe/bysse, arbeidsrom/verksted, bad med toalett og dusj, samt to lugarer.
M/S «SILJO MASTER» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 14,95 m
Største bredde 9,00 m
Maskineri
Fremdriften besørges av to Nogva Scania DI 16 43M dieselmotorer som hver utvikler 600 hk v/1800 o/min og driver to Helseth propelleranlegg 4H90-1050 HS via to Nogva HC-258 reduksjonsgear. Motorene styres elektronisk, og fartøyet er utstyrt med to MB Hydraulikk sidepropeller, en i hvert skrog.
Pumper er type Johnson og BEM 50, levert av Leif H. Strøm. Verftet har utført maskinromsisolering med aluminiumsdørk omkring motorene.
Namsos Elektroservice har forestått de elektriske arbeidene på båten, og styrehusstoler er type Norsap. Argon AS har montert elektronisk utstyr som et Olex system for navigasjon, plotting, kartlegging og 3D-visualisering av havbunnen som er installert på fastmontert PC tilkoblet to 15” Olorin monitorer, videre Furuno M-1834 C BB kombinert radar/plotter/ekkolodd samt Simrad autopilot.