
M/S «SJØROSA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Taskekrabbeprosjektet
Fartøyet er spesialbygget for fiske av taskekrabbe og føring av krabben over lange avstander. I tillegg skal nybåten brukes til konvensjonelt torskefiske om vinteren med line og garn, blåkveite og makrelldorg.
Båten er en videreføring av resultatene fra «Storstein», en Selfa Kystsjark 40’ som ble levert til Arve Guttelvik, Stokkøy i 2004 og omtalt i Skipsrevyen nr. 1/2004.
M/S «Sjørosa» skal drive forsøksfiske etter taskekrabbe rundt Røst. Siden det ikke er mottak der, må båten kunne lagre krabben og føre den levende over lengre distanser.
Fartøyet er godkjent etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy over seks meter. Foruten god marsj- og toppfart, har fartøyet utmerket stabilitet i henhold til regelkravene. Fartøyet har godkjent stabilitet for Kystfiske 12 mil og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 10,65 m |
Bredde | 4,06 m |
Lastekapasitet | 12 m3 |
Brennoljetankene rommer 1600 liter.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Volvo Penta D9-500 9,4 liters motor som utvikler 500 hk v/2200 o/min og driver et West-Mekan fastpropellanlegg via et Twin Disc MG-5082A reduksjonsgear. Båten er utstyrt med en Sleipner sidepropell på 10,9 hk som også kan styres automatisk av autopilot under haling.
Dekk/innredning
All dekksmanøvrering er montert på konsoll under tak. Lorentzen har levert linehaler og setter. Til makrelldorgefisket er det montert midtskott i lasterommet, samt tre juksatilkoblinger.
Som vanlig er det montert et Selfa Kontroll Ballastanlegg som benyttes til å regulere fartøyets trim og stabilitet. Redningsutstyr er levert av Erling Haug AS.
Fartøyet er arrangert med messe på dekk for fem personer. I styrehus, lugar og på toalett er det montert Selfa Dørkvarmeanlegg. Anlegget gir et unikt helsevennlig tørt og varmt inneklima i fartøyet. Til koking brukes en Eno-Gascogne gassovn.
Elektronikk
Verftet har selv montert el.anlegg. Det elektroniske utstyret i styrehuset består av Simrad AP 50 autopilot, Furuno CH-270 sonar/ekkolodd, Simrad RA40C radar og VFH fra Sperry Marine.
Når det gjelder finansiering, er støtte og lån bevilget av Innovasjon Norge, og sjarken er forsikret hos Nordlys Forsikring.
*
De siste månedene har Selfa lansert nye modeller som Selfa 30’ med bredde 3,42 m og fartspotensiale opp til 25 knop, Selfa Kystsjark 35’ med ny bredde 4,06 m, Selfa Speedsjark 35’ med ny bredde 4,06 m og Selfa Kystsjark 40’ med ny bredde 4,06 m.
Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 3/2005