M/S «SKAASKJÆR»

GS Marine AS, Gursken leverte passasjerbåten «SKAASKJÆR» som byggenummer 30 til Sommarøy Cruise, Tromsø den 28. april 2010. Båten er av typen Explorer og har kostet cirka 7,5 millioner kroner.

Ann-Elin Voll, gift med kaptein Ketil Voll, ga båten navnet «SKAASKJÆR» i en seremoni 1. mai på Sommarøya. Første tur gikk så til Tussøy, og den 3. mai var det fremvisning med “åpen båt” i Tromsø.
Båten som har kapasitet til 20 personer, skal frakte turister til og fra Sommerøy og skal i tillegg drive vanlig rutefart mellom Sommarøy, Tussøy og Sandneshamn to ganger om dagen. Det er en 10 års avtale med fylkeskommunen som har gjort selskapet istand til å foreta denne investeringen.
Sommarøy Cruise AS ble stiftet i 1995, og kjernevirksomheten er båtturer og båtutleie, men selskapet har også kaianlegg. Selskapet har utleiebåter av forskjellige typer ned til mindre båter som kan leies til fiske. I hovedsesongen mai-august er flere av disse båtene utleid til turistfiske. Havørnsafari med RIB tilbys også i en av de tetteste havørnbestandene i Troms.
M/S «SKAASKJÆR» med sine botimot 50 fot er den største i flåten. Den har servicefart på ca. 25/26 knop og toppfart nærmere 40 knop. Med muligheten til å bevege seg rundt hele båten egner den seg godt til fisketurer. Båten har følgende hoveddata:
Lengde o.a. 14,98 m
Bredde største 4,60 m
Dybde i riss 2,00 m
Pass. kap. 20
BT 25
Tankkapasitetene er 2400 liter brennolje og 400 liter ferskvann.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av to Volvo Penta dieselmotorer som hver utvikler 500 hk. Båten har Volvo Penta IPS system (Se artikkelen “The leading pod for planing workboats”) og er utstyrt med en Sleipner baugpropeller. Et Kohler aggregat på 7 kVA produserer strøm ombord.
Leif H. Strøm har levert pumper og ventilasjonsanlegget. Tankpeileutstyr kommer fra Wema Systems, og isoleringsarbeidet er utført med Rockwool. Sleipner Motor har levert brannslukkingsutstyr
Diverse
Båten er arrangert med en flott salong med panoramautsikt, samt salong under dekk. GS Marine har selv stått for adkomstutstyr, og Servi har levert hydraulikk. Nokkekranen er av HIAB fabrikat. Fosnavåg Notbøteri har tatt seg av leveransen av fortøyningsutstyr, og anker/kjetting inngår i Leif H. Strøm leveransene. Libra Plast har levert utvendige dører, og lyskastere er fra Norselight.
Passasjerstolene kommer fra West Mekan, og Zenith Elektro har utført de elektriske installasjonsarbeidene. Brokonsoll er levert av Sleipner Motor og skipsbyggeriet.
Elektronikk
Det elektroniske utstyret ombord inneholder blant annet Furuno Navnet VX2 radar, Furuno Navnet ekkolodd, Sailor RT 5022 radiostasjon, Jotron TR20 livbåtradio, Furuno SC-50 gyro, Simrad AP 28 autopilot, Furuno SC-50 GPS, Tron S40 Mk2 Epirb og Tron emergency VHF. Intercom-anlegget er type Blaupunkt.