M/S «SKANDI ACHIEVER»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Aker Yards AS, Søviknes overleverte M/S «SKANDI ACHIEVER» av Aker ROV DSV 06 design til DOF Subsea ASA (DOFCON AS) 31. august som byggenummer 701 fra verftsgruppen. Skroget er bygget ved Aker Tulcea, og Ruukki har hatt stålleveranser til nybygget.

I SKIPSREVYEN nr. 4/07 omtalte vi søsterskipet «Skandi Bergen» som var chartret av Statoil og som hadde kostet ca. 370 millioner. Prisen for dette siste nybygget ble ikke oppgitt da kontrakten ble konkludert i fjor sommmer.
Kontrakten var basert på et samarbeid med franske Technip, som også har «Geoholm» (SR nr. 3/2006) i operasjon, og gjaldt to nybygg. Det første av disse er M/S «SKANDI ACHIEVER» som Technip befrakter for åtte år, og skipet skal utstyres med “18 diver saturation system” som leveres av befrakteren. Fartøyet skal operere hovedsakelig på UK side av kontinentalsokkelen og er utstyrt med en 150 tonns kran og alt utstyr som er nødvendig for utførelsen av subsea konstruksjoner, installasjoner, reparasjoner og vedlikehold (IRM) prosjekter. Technip skal forøvrig markedsføre et konstruksjonsfartøy som bygges i Brasil for DOF-gruppen.
Technip regnes blant topp-fem selskapene innen områdene olje, gass og petrokjemisk engineering, construction og services. Selskapet har p.t. 14 rørleggings- og subsea construction fartøyer, og Technip er verdensledende med 75% av markedet innen design og produksjon av flexible rør med produksjon i Frankrike og Brasil.

M/S «SKANDI ACHIEVER»
Nybygget fører Bahamas flagg og har DNV klasse ✠1A1, E0, DYNPOS-AUTR, DK(+), HELDK, ICE C, CLEAN DESIGN, NAUT-AW, Comf-V(3). Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 105,90 m
Lengde b.p.p.
94,70 m
Bredde p.sp 21,00 m
Dybde i riss h.dk 8,50 m
Max. draft midship
6,60 m
Dekksareal
ca. 735 m2
Dekkslast
1.300 t
GT
7617
NT
2286
DWT
ca. 4.000
IMO
9413810

Tankkapasitetene er for brennolje ca. 1200 m3, for ferskvann 1060 m3, for vannballast 3845 m3.

Maskineri
Skipets diesel-elektriske fremdriftssystem består av fire Wärtsilä 9L20 dieselmotorer hver med ytelse på 1665 kW og to MAN 9L28/32H motorer hver på 1985 kW, fire AEM generatorer hver på 176 kVA og to AEM generatorer på 2110 kVA, og videre de to fremdriftspropellanleggene av type Ulstein Aquamaster Azimuth kontraroterende hver på 2200 kW.
Thrusterutrustningen utgjøres av to Kamewa Ulstein enheter hver på 1500 kW og en Ulstein Aquamaster Azimuth på 1500 kW. Styringen på thrusterne er av typen Helicon.
Nødaggregatet består av to Nogva Scania DI 16 44 M/Stamford generatorsett hver på 370 kW.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre og Atlas Copco har levert kompressorer og separatorer er fra Westfalia og RWO. Aker Yards Electro HVAC er leverandør av ventilasjonssystemet, og kuldeanlegget for proviant kommer fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk. Johansen Maritime har levert sanitærutstyr.
Alfa Laval har levert ferskvannsgenerator, kjelutrustningen er fra Pyro og Tero Marine har stått for vedlikeholdssystemet. Bokskjølere av typen Bloksma er fra Dimo, ENWA har levert omvendt osmoseanlegg og Brødrene Dahl har hatt leveranser av rør, -deler og ventiler. Florø Mekaniske Verksted har utført rørarbeider, og det samme har West Industri & Skipsservice og Tomrefjord Rør og Montering. Rockwool isolasjonsprodukter er anvendt.
Maskinrommet har et inergen brannslukkingssystem levert av Zenith Elektro.
Dekk
Fartøyet er utstyrt med hangar for ROV’er, og det er mulig å sjøsette disse på begge sider, samt gjennom en sjakt midtskips. Odim har levert ROV utstyr, luker og port i hangar er levert av TTS Ships Equipment og kran i ROV hangar type Effer er fra Aukra Maritime. Heli-dekk fra Marine Aluminium måler 21 meter i diameter. Framo har levert skipets anti-heeling system.
Offshorekranen med kapasitet på 150 tonn er fra National Oilwell, to dekkskraner fra ABAS Crane. Vestsink Varmforsinking har utført varmforsinking av rør.
Aker Yards Electro har levert dekksmaskineri, og ankerutrustning er fra Eide Marine Tech. Vinduer og lysventiler er fra Bohamet og vindusviskere fra Wynn. Libra-Plast har levert utvendige dører og luker, og vanntette skyvedører kommer fra IMS.
Nybygget er oppmalt med systemer fra International Maling, og PCS AS har utført overflatebehandlingsarbeidet. Malermestrene BMV AS har levert Amtico skipsgulv, tarkett/vinylbelegg og keramisk fliser. Norselight har forsynt nybygget med lyskastere.
Redningsutstyret består av livbåter fra Eide Marine Tech, Viking redningsflåter, MOB-båt fra Maritime Partner og sikkherhetsutstyr fra Brude Safety.
Innredning
Nybygget har lugarkapasitet for 100 personer. R&M Ship Interior har levert innredning og utført innredningsarbeidene der Norac Baggerød innredningsdører er anvendt og VAD AS og Maritime Møbler har levert møbler. Styrehusstoler er levert av Maritime Partner. Toalettsystemet er fra Jets, incinerator er fra Teamtec, Mare Safety har levert Beha bysseutstyr og vaskeriutstyr er fra Miele. Brattvåg Elektro har utført de elektriske installasjonene.
Elektronikk
IAS med integrert PMW er en Høglund Marine Automasjon leveranse. O. Øverland AS har levert og montert det elektroniske utstyret ombord som omfatter Furuno FAR-2117 X-band og FCR-2837 S-band radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Cassens&Plath kompass, Anschütz Nautpilot, Furuno Fax-30 værkartskriver, Furuno T-2136 Tecdis, C-map kart, Furuno VR-3000 VDR, Furuno FS-1570 MF/HF radiostasjon, Tron 40S og 45SX nødpeilesendere, Tron SART radar transponder, Furuno NX-700B navtex, Furuno FA-150 AIS, Furuno Felcom 15 og Fleet 70/77 Inmarsat C, Tron 20 VHF, Furuno FM-8800 VHF, Furuno FM-2721 VHF, Motorola GP-344 VHF, GP-344 UHF, GM-360 UHF og Icom VHF. DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime, og Comrod har levert antenner.



Aker Yards AS, Søviknes skal levere bnr. 703 til Dofcon våren 2008 og bnr. 705 til samme rederi ett år senere.