
M/S «SKANDI ARCTIC»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nybygget har samme dimensjoner som verftets byggenummer 154 «Skandi Acergy» som ble levert den 7. juli 2008. Den gangen het det at skipet var det største som er bygget på Sunnmøre.
M/S «SKANDI ARCTIC» går inn på en 8-års kontrakt med Technip UK Ltd., – for øvrig samme selskap som har «Skandi Achiever» på langtidskontrakt (SR 5/2007). Technip regnes blant de største selskapene innen områdene olje, gass og petrokjemisk engineering, construction og services. Selskapet opererer p.t. en flåte på 17 rørleggings- og subsea konstruksjonsfartøyer med ytterligere to under bygging.
«SKANDI ARCTIC» er designet for å kunne operere nær sagt under alle værforhold året rundt. Skipet er klasset i DNV med notasjoner ✠1A1, E0, DYNPOS-AUTR (IMO III), SF, DK(+), CRANE, HELDK-SH, ICE C, DSV-SAT, CLEAN DESIGN, NAUT-AW, Comf-V(3) C(3).
Skipet beskrives som et av de mest moderne Diving Support fartøyene i verden med Hyperbaric Monitoring and Control System som brukes som støtte for 24-personers “diving chamber complex”.
Skroget er designet for 30 prosent lavere motstand enn dagens normale standarder, og en egen senterpropell gir skipet store fordeler for fart og styring og forbedrer drivstofføkonomien. De funksjonelle arrangementene ombord bidrar til trygt og sikkert arbeidsmiljø under subsea løfteoperasjoner, ROV-operasjoner og rørlegging.
M/S «SKANDI ARCTIC»
Hoveddata:
Lengde o.a. | 156,90 m |
Lengde b.p.p. |
137,70 m |
Bredde p.sp | 27,00 m |
Dybde i riss h.dk | 12,00 m |
GT | ca. 18640 |
Max. draft midship |
8,50 m |
Design draft |
6,50 m |
Dekksareal |
ca. 1700 m2 |
Dekkslast |
ca. 5.500 t |
Dwt (open moonpool) |
ca. 11.500 |
IMO |
9413822 |
Tankkapasitetene er for brennolje ca. 3500 m3, for ferskvann ca. 2000 m3 og for vannballast ca. 9000 m3.
Maskineri
Skipet har diesel-elektrisk fremdriftssystem med 6 x Wärtsilä 7L32 dieselmotorer hver med ytelse på 3360 kW, 6 x Siemens generatorer hver på 3555 kVA og 2 x Ulstein Aquamaster Contaz 25 propellanlegg hver på 3000 kW samt 1 x Kamewa Ulstein 86XF5/4E-3700 på 4000 kW. Maskineriet gir skipet ca. 17,4 knops fart.
Styremaskin er type Tenfjord, og thrusterutrustningen utgjøres av to Kamewa Ulstein TT 2650 DPN CP enheter hver på 1900 kW og to Ulstein Aquamaster Azimuth UL 2100 FP hver på 1500 kW.
Nødaggregatet består av en MTU V16 2000 M40B motor på 930 kW og Stamford generator på 875 kW.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre har levert kompressorer og separatorer er fra Westfalia. Isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior, og kuldeanlegget for proviant kommer fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk.
Kjelutrustning er fra Pyro og tankpeileutstyr fra Xtronica. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og skipet er utstyrt med SCR system.
Maskinrommet er utstyrt med et Hi-fog vanntåke system for effektiv brannslukking.
Dekk
Skipet er utstyrt med WORK moonpool på 7,2x7,2 meter og 2 x Dive moonpools. Det er to Launch & Recovery systemer. Videre er det en 3000 tonns karusell for lagring av kabler/flexi rør. 400 tonns offshore kranen og en 58 tonns kran er levert av National Oilwell Varco, mens Hydramarine (MacGregor) har levert en dekkskran og to offshore kraner. Helidekk er en Marine Aluminium leveranse, og annet dekksmaskineri er fra Rauma Brattvaag.
Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, og PCS har utført overflatebehandlingsarbeidet.
Redningsutstyret består av livbåter type Umoe Schat Harding Kiss 800C, Viking redningsflåter og Weedo 700 MOB-båt i Hydramarine davit.
Innredning
M/S «SKANDI ARCTIC» har lugarkapasitet for 140 personer fordelt på 58 enkeltlugarer og 41 dobbeltlugarer. R&M Ship Interior har levert innredning og utført innredningsarbeidene. Møbler er fra VAD og Maritime Møbler, og Beha bysseutstyr er levert av Mare Safety. Toalettsystemet er fra Jets Vacuum og incinerator fra Teamtec. STX Norway Electro har utført de elektriske installasjonene, og Høglund Marine Automasjon har levert automasjonsanlegget.
Elektronikk
DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime. Emil Langva har montert det elektroniske utstyret med blant annet Furuno radiostasjon, radar og ECDIS. SAM Electronics har hatt leveranser av elektronisk utstyr til skipet.
❊
Aker Yards AS, Søviknes skal levere bnr. 705 til Dofcon, bnr. 726 til Gulf Offshore i november 2009, bnr. 727 til samme rederi i april 2010, bnr. 718 til Aker Oilfield Services april 2010, bnr. 728 til Portosalvo i oktober 2010 og bnr 719 til Aker Oilfield Services i november 2010. Sistnevnte rederi har to opsjoner som er gitt bnr. 720 og 721 for levering 2011 hvis de blir erklært.