M/S «SKANDI ATLANTIC»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
GIEK har stilt garanti for langtidsfinansieringen av skipet, og GIEKs andel i prosjektet finansieres av DNB Livsforsikring. I samsvar med GIEKs nye prosedyrer for evaluering av styringssystemer for arbeidsforhold og arbeidskraft ved verft gjorde GIEK en vurdering av STX-verftet i Vietnam. Det ble konkludert med at verftet opererer etter høye standarder, og verftet kunne vise til kontinuerlige forbedringer av deres styringssystemer over tid. GIEK har godkjent verftets styringssystemer, og er dermed sikre på at verftet opererer i tråd med de høyeste standarder innen skipsbyggingsindustrien.
M/S «SKANDI ATLANTIC»
Skipet beskrives som en ny generasjon kraftig anchorhandler designet for felt installasjoner. Hun er klasset i DNV til ✠1A1, Tug, Fire Fighter I+II, Oilrec, SF, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8), TMON. Skipet seiler under Bahamas flagg med Nassau som registreringshavn og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 75,00 m |
Lengde b.p.p. |
68,00 m |
Bredde på sp. |
17,40 m |
Dybde i riss til h.dk. |
8,50 m |
Draft scantling |
7,00 m |
GT |
3181 |
NT |
1129 |
Dw | 3.195 t |
Dekk |
550 m2 |
Bollard pull |
>180 t |
IMO nr. |
9447665 |
Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) for brennolje 1700 m3, for ferskvann 830 m3 og for vannballast 2020 m3. Dry bulk kapasiteten er 260 m3.
Maskineri
Fremdriftssystemet består av to RRM Bergen B32:40 V12P dieselmotorer hver med ytelse på 6000 kW v/750 o/min, som er koblet til to Scana Propulsion CPP med vingediameter på 4000 mm via to reduksjonsgear av samme fabrikat type ACG 950 H. Skipet har to Jason step-up gear.
Strømforsyningen besørges av to Nogva Scania motorer hver med ytelse på 405 kW, mens nødaggregatet er type Nogva Deere på 115 kW.
Thrusterutrustningen består av fire Brunvoll thrustere, to montert akter og to forut. Vedlikeholdssystemet er levert av Tero Marine. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Diverse
Jason Engineering har levert Fi-Fi II systemet, og dekksmaskinerileveransen har RRM stått for. Fartøyet er utstyrt med en Triplex cargo rail kran type KNC 50/5.08/85/35 på 3t/12m og en Triplex K50/3.2/150 kran. Tauepinner og haikjeft er type KARM.
I redningsutstyret ombord inngår Viking redningsflåter og Viking 470 GRP MOB-båt med daviter fra Eide Marine Tech. Medi3 Marine har levert hospital og medisinsk utstyr.
Nybygget er innredet for 27 personer. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr. DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime.
❊
STX OSV Vung Tau Ltd. skal levere bnr. 7 og 8 til Farstad Shipping i 2012 og 2013. Her har rederiet en opsjon for et tredje skip.