
M/S «SKANDI AUKRA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Dette skipsdesignet inkorporerer den nye STX baugen og har notasjener som DP 2 og OilRec. M/S «SKANDI AUKRA» har klasse i DNV ✠1A1, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR (IMO III), NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 87,90 m |
Lengde b.p.p | 79,40 m |
Bredde største | 19,00 m |
Dybde i riss til h.dk | 8,00 m |
Dwt |
4.574 |
GT |
3966 |
Draft max. |
6,60 m |
Dekk | 1000 m2 |
Dekkslast | 2.600 t |
IMO nr. |
9625425 |
Tankkapasitetene er 1052 m3 drivstoff, 1300 m3 ferskvann og 2924 m3 vannballast/drill water.
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdriftssystem med fire Wärtsila 9L20 dieselmotorer hver med ytelse på 1665 kW v/1800 o/min, fire AVK generatorer og to RRM Contaz 15 propeller hver med ytelse på 2200 kW. Nødaggregatet drives av en Nogva Scania DI 1655M motor på 405 kW og en Stamford generator.
Thrusterutrustningen fra RRM består av en Azimuth thruster og en sidethruster, begge med ytelse på 880 kW.
Allweiler har levert pumper og tankvaskesystem, kompressorer er fra Sperre og Tamrotor og Westfalia har levert separatorer til nybygget. Ventilasjonsanlegget er en STX OSV Electro HVAC leveranse, og kjelutrustningen kommer fra Ulmatec Pyro. Nilsen Frys & Kjøleteknikk har stått for kuldeproviantanlegget.
Inertgassystemet er levert av Wilhelmsen Technical Solutions, flowmeter for cargo er fra AM Instrumentering og Tero Marine har supplert vedlikeholds-/reservedelsystemet. Castrol har levert smøreolje, mens Bunker Oil har supplert drivstoff. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Brannsikkerheten ombord er ivaretatt med et Flexifog system fra Autronica samt et skumanlegg.
Dekk
Dekksmaskinerileveransene kommer fra RRM og Norwegian Deck Machinery, sistnevnte med 6 x cargo securing winches. TTS Energy har levert to kraner på 5t/10m henholdsvis 1t/10m. Randaberg Industries har stått for dry bulk anlegget. Gurskøy har supplert landganger, ankerutrustning er fra Fossen Shipping og FencoNor har forestått leveransen av fendere. Bøfjord Sag har levert tredekk til fartøyet.
Vindusleveransen er fra Bohamet med viskere fra Decca Wiper System. Libra Plast har levert luker og utvendige dører, Aukra Maritime har levert hydraulikk for lukene og vanntette skyvedører kommer fra IMS. Skipet er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, og MPE Cathodic har levert anti-fouling system.
I redningsutstyret ombord inngår Viking redningsflåter og MOB-båt m/davit fra Maritime Partner, type Weedo 600 FRB.
Innredning
«SKANDI AUKRA» er innredet for en besetning på 26 personer fordelt på 10 enkeltlugarer, fire 2-manns- og to 4-manns lugarer. Innredningsarbeidene er utført av R&M Ship Interior, og styrehusstoler er fra Alu-Design & Services. Jets har levert toalettsystemet, Teamtec har supplert incinerator og comprimator er fra Global Enviro.
De elektriske installasjonene er utført av STX OSV Electro, og samme firma har stått for brokonsoller. DP-anlegget kommer fra Kongsberg Maritime. Oddstøl Elektronikk har levert og montert det elektroniske utstyret bestående av Furuno radarer hhv. FAR-2137S og FAR-2127X-band, Furuno GP-150 D-GPS, Tecdis, Anschütz gyrokompass ST22 og autopilot, Skipper GDS 101 navigasjons ekkolodd, Skipper EML 224 EM-log, Furuno Fax-30 værskriver, Furuno Fa-150 AIS, Furuno VR-3000 VFR system, Sailor MF/HF radiostasjon type Sailor System 6320 250 W D6, Furuno Navtex, Sailor SP3520 bærbare GMDSS VHF, Sailor SE406-II nødpeilesendere, Sailor SART II radartranspondere, videre Sailor 6110 GMDSS Mini-C, Sailor Mini-C SSAS, Sailor TT6130 LRIT, Sailor Fleet Broadband 150, Sailor RT6222 VHF, RT6210 VHF, Motorola GP-380 VHF og GP-380 UHF. Antenner er type Comrod.
❊
STX OSV Aukra skal levere bnr. 778 til DOF i november og bnr. 779 til samme rederi i desember. Begge skipene er av type STX MRV 05.