
M/S «SKANDI BERGEN»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Forrige «Skandi Bergen» var av OSCV 11 design, ble levert i mai i fjor og omtalt i Skipsrevyen nr. 3/2012 – og var forøvrig bygget ved samme skipsverft. Hun ble overtatt av australsk eier samtidig med leveringen fra verftet.
Nye M/S «SKANDI BERGEN» er et allsidig konstruksjons- og ROV skip utstyrt blant annet med en 250 tonns AHC kran. Hun måler 120,9 meter som er 10 m lenger enn “Australia” fartøyet og er innredet for 100 personer.
Ombord er det to ROV’er av Schilling fabrikat som er rated til 3000 m henholdsvis 4000 m dybde. Disse har LARS (launch and recovery system) gjennom moonpool henholdsvis over A-ramme. Det er arrangert med to moonpools ombord.
M/S «SKANDI BERGEN» fører Bahamas flagg og er bygget til DNV klasse ✠1A1, ICE-1B, SPS, SF, COMF-V(3)C(3), HELDK, CRANE, DEICE, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, Recyclable, DK(+). Metizoft har utført arbeidet med Green passport. Skipet har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 120,90 m |
Lengde b.p.p | 111,40 m |
Bredde p.sp. | 22,00 m |
Dybde i riss til h.dk | 9,00 m |
Draft design |
6,60 m |
Dekksareal |
1300 m2 |
DW |
ca. 4.000 t |
GT |
8922 |
NT |
2677 |
IMO nr. |
9657882 |
Tankkapasitetene er 1400 m3 drivstoff, 1000 m3 ferskvann og 4900 m3 vannballast.
Maskineri
Skipet har diesel-elektrisk fremdriftssystem med fire Wärtsilä 6L32 dieselmotorer hver med ytelse på 2880 kW og to RRM Contaz 35 propellanlegg hver på 3000 kW. RRM thrusterutrustningen består av en Azimuth og to tunnel thrustere TT 2650. RRM har også levert Helicon-X3 kontrollsystem.
Nødaggregatet består av en Nogva motor på 199 kW. SCR system for NOx reduksjon er fra H+H. Castrol har levert smøreolje til skipet, mens Bunker Oil har tatt seg av drivstoffleveransen. Florø Mek. har utført rørarbeider på eksosanlegget.
Sperre og Tamrotor har begge levert kompressorer, separatorer er fra Westfalia og pumpeutrustningen samt ballastvann rensesystem kommer fra Ing. Per Gjerdrum. Anti-heeling pumpesystemet er fra Framo.
Vard Accommodation har levert ventilasjonsanlegget og kulde proviantanlegg, mens tankpeilesystem er fra Vard Electro. Kjelutrustningen kommer fra Ulmatec Pyro, og Enwa har supplert omvendt osmose system. Tero Marine har levert vedlikeholdssystem, og flowmeter er fra AM Instrumentering.
Brannslukkingssystemet ombord kommer fra Danfoss Semco.
Dekk/diverse
Det nevnte LARS systemet er en RRM/Odim leveranse. Skipets helidekk er levert av Maritime Products, og offshore kranen er levert av National Oilwell. Cargotec har fremskaffet to kraner hver på 3t/15m, og Aukra Maritime har også hatt kranleveranse. Hatlapa har levert dekksmaskineri.
TTS Marine har leveranser som moonpool luke, sideporter og port for ROV hangar. Gurskøy har stått for landganger, og vinduer er fra Bohamet med Decca viskere. Libra Plast har levert utvendige dører, mens vanntette skyvedører kommer fra IMS. Ankerutrustningen er fra Sotra Marine Produkter.
Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling med arbeidet utført av Norcoat. Katodisk beskyttelse er utført med produkter fra Corrosion & Water Control BV.
Redningsutstyret omfatter to Norsafe livbåter hver på 100 personers kapasitet, Viking redningsflåter, FRC fra Maritime Partner og MOB-båt fra Norsafe i daviter fra de respektive leverandørene.
Ombord i M/S «SKANDI BERGEN» er det arrangert med innredning for 100 personer. Det er ellers dagrom, kundelugarer, møterom, konferanserom, kino, gym og helidekk mottak. Vard Accommodation har utført innredningsarbeidene, og Mare Safety har levert Beha bysseutstyr. Jets har levert toalettsystemet, og incinerator er fra Teamtec.
Vard Electro har utført de elektriske installasjonene, levert brokonsoller, IAS og det elektroniske utstyret. DP-systemet er fra Kongsberg Maritime.
❊
VARD Søviknes skal levere bnr. 799, type OSV AH 12, i september og bnr. 800 til DOF i april 2015.