Foto:Harald Valderhaug

M/S «SKANDI BERGEN»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

STX OSV Søviknes overleverte M/S «SKANDI BERGEN», bygget etter verftsgruppens eget OSCV 11 design, den 22. mai 2012 til DOF Subsea Rederi AS som verftets byggenummer 771.

Det er fem år etter at forrige «Skandi Bergen» ble levert fra STX OSV Aukra, eller Aker Yards AS, Aukra som det het den gangen.

Litt spesielt er det at nybygget samtidig overtas av Commonwealth of Australia som kjøpte henne i mars for ca. US$130 millioner. Vi kjenner ikke prisen som DOF kontraherte skipet for, men antar at den ligger godt under dette nivået. Kanskje det vil fremkomme når resultatet for 2. kvartal fremlegges.

Skipet ble overlevert uten subsea utstyret som inkluderer to WROVs, 250 tonns kran og LARS system for to WROVs. Dette utstyret flyttes over til det nylig kontraherte nybygget med byggenummer 776 som skal leveres i mai 2013 og skal koste ca. NOK 660 millioner.

Commonwealth of Australia har kjøpt skipet for å forbedre den humanitære beredskapen i en mellomperiode, og hun skal senere overføres til det som benevnes som “Customers and Border Protection Service”. Skipet skal stasjoneres i Sydney ved Garden Island og bemannes av et mannskap på ca. 20. Skipet har fått navnet “Ocean Shield” etter overtakelsen fra DOF. “Gamle” «Skandi Bergen» gjør også tjeneste her og heter nå «Ocean Protector». Det er mulig at hun er på charter til det australske selskapet og kan tilbakeleveres til DOF i 2016.

M/S «SKANDI BERGEN» ble bygget til DNV klasse ✠1A1, E0, DYNPOS-AUTR, DK(+), HELDK, ICE-1B, DEICE, CLEAN DESIGN, NAUT-OSV, Comf-V(3), SPS-2008 og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 110,90 m
Lengde b.p.p 101,40 m
Bredde p.sp. 22,00 m
Dybde i riss til h.dk 9,00 m
Max. draft
7,00 m
Dekksareal
1150 m2
Dekkslast
2.600 t
GT
7882
NT
2364
IMO nr.
9628374

Tankkapasitetene er 1330 m3 drivstoff, 1000 m3 ferskvann, 4500 m3 vannballast og 3520 m3 drill water.

Maskineri

Skipet har diesel-elektrisk fremdriftssystem med fire Wärtsilä 6L32 dieselmotorer hver med ytelse på 2880 kW v/720 rpm, fire AEM SE 710 generatorer hver på 3066 kVA kW og to RRM Contaz 35 propellanlegg hver på 3000 kW.

RRM thrusterutrusrningen består av en TCN 92/M-220 FP på 1500 kW og to type TT2650 hver på 1800 kW. ABB har levert el. motorene til både fremdrift og thrusterne.

Nødaggregatet består av en Nogva Scania DI 1264M motor på 199 kW og en Stamford generator på 231 kVA. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og Sperre har levert kompressorer.

Diverse

Skipet er bygget med Work moonpool og ROV moonpool og har helikopter landingsplattform. Hatlapa har levert ankervinsj til fartøyet, mens kranene er fra TTS Energy, 1 x 60 tonn, og en fra RRM (Odim).

Redningsutstyret innbefatter Umoe Schat-Harding Kiss 700 livbåt, Viking redningsflåter og Weedo 700 MOB-båt. Nybygget er innredet for 100 personer med 28 enkeltlugarer og 36 doble, og Maritime Møbler har hatt møbelleveranser.

Elektro arbeidene er utført av STX OSV Electro som også har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord. STX Electro Power & Automation har levert PMS og IAS til nybygget. DP KPOS DP-21 er en Kongsberg Maritime leveranse.

STX OSV Søviknes skal levere bnr. 761 til STX Panocean i juni og søsterskipene med bnr. 762 og bnr. 763 i desember 2012 henholdsvis juni 2013. Bnr. 776 skal leveres til DOF i 2013.