
M/S «SKANDI COMMANDER»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Fartøyet gikk etter leveringen inn på en 3-års kontrakt med Shell UK. Skipet er klasset i DNV til klasse @1A1, E0, SF, dk(+), hl(2,5), AUTR, LFL*, Clean, Comfort-V (rating 3), NAUT-OSV og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 74,30 m |
Lengde b.p.p. | 67,20 m |
Bredde | 16,40 m |
Dybde i riss til h.dk. | 7,45 m |
Dybde i riss til sh.dk. | 10,20 m |
Dwt | ca. 3.300 |
GT | ca. 2600 |
IMO | 9382774 |
Tankkapasitetene er 1273 m3 brennolje, 676 m3 ferskvann, 1085 m3 vannballast, 1083 m3 liquid mud, 424 m3 brine og 373 m3 base oil. Cement tankene rommer 320 m3 og er en leveranse fra Randaberg Industries.
Maskineri
MAN B&W Diesel har levert dieselmotorer som er optimisert for meget lave NOx utslipp. Motorene har typebetegnelse 6L21/31 OG 7L21/31 – to av hver. Dette er det første skipet med dieselektrisk anlegg basert på L21/31 motorserien. Total maskinkraft blir 4940 kW, og motorene er sertifisert med NOx utslipp på 8.9 g/kWh uten etterbehandling av exhaustgass.
Generatorene er fra Siemens. Propellanlegget utgjøres av to Ulstein Aquamaster US 205 CRP propeller, og for bedre manøvrering har skipet to Kamewa Ulstein TT2000 thrustere. Volvo Penta nødaggregatet er levert av Bjordal & Madsen. Skipets fart er ca. 14,5 knop.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum AS, og kompressorer er fra Sperre og Atlas Copco. Separatorer er levert av Westfalia og RWO fra Goltens. Sunn Vent har levert ventilasjonsanlegget, og kjelutrustning kommer fra Pyro. AM Instrumentering har levert tankpeileanlegg og nivåmålere, og vedlikeholdssystem er fra Tero Marine. Haugaland Kjøleservice har levert proviant kuldemaskineri, mens boxkjølere er fra Dimo AS og ventiler er levert av Brødr. Dahl.
Brannsikkerheten er ivaretatt av skumanlegg fra Unitor og et Hi-fog/nitro system fra Watermist AS og brannvarslingsanlegg fra Vest Elektro.
Dekk/innredning
Vinduer og lysventiler er leveringer fra La Naval/Macas, Rauma Brattvaag har levert ankervinsj mens anker og kjetting kommer fra Fossen Shipping. Kranleveransene består av en dekkskran fra Abas Crane og en fra Aukra Maritime type Effer. Rapp Bomek har supplert fortøyningsutstyr, og fendere er fra Fenconor. Libra Plast har levert utvendige dører, mens vanntette skyvedører er fra IMS. Weland har levert utvendige leidere og trapper.
Malingssystemene som er anvendt til oppmaling av skipet, kommer fra International Maling, og Active Cathodic Protection har levert katodisk beskyttelse for å forhindre korrosjon.
I redningsutstyret ombord inngår Midget 530 MOB-båt fra Norsafe m/davit fra MB Hydraulikk og Viking redningsflåter fra Mare Safety.
Lugarinnredning er levert av UAB Lauremija, og toalettsystemet er fra Jets Vacuum. De elektriske installasjonene er utført av Vest Elektro inkludert intercom-anlegget.
Elektronikk
Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er levert og montert av Vico AS og omfatter Furuno FAR-2827 X radar, Furuno FCR-28375, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Nautic BN 35 PL kompass, Simrad GC 80 gyrokompass, Taiyo TD-L 1550A VHF peiler, Furuno FA-150 AIS, Furuno NX-700 B Navtex, Furuno Felcom 70, Simrad AP 9 Mk3 autopilot, Furuno GP-150 GPS, Deif type 879 vindmåler,Comrad AV 15 VHF, Sailor RT 2048 VHF, Motorola GM 360 UHF, Furuno FM-8800S GMDSS VHF, Furuno FS-1570 MF/HF radiostasjon, Furuno Felcom 15 Inmarsat C, Tron 40S EPIRB, Tron 40S freefloat nødpeilesender, Tron TR-20 GMDSS VHF, Tron 45SX EPIRB, Tron SART radar transponder. Antenner er fra Comrod.
Høglund Marine har levert IAS anlegg, og DP-systemet er fra Kongsberg Maritime. Hatteland har levert monitorer.
*
Fitjar Mekaniske Verksted AS skal levere bnr. 30 som er en tråler til Peter & J. Johnston Ltd., i september.