M/S «SKANDI EMERALD» – M/S «SKANDI SAIGON»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Aker DOF Deepwater AS overtok ankerhåndteringsfartøyet M/S «SKANDI EMERALD» fra STX OSV Vung Tau Ltd., Vietnam den 30. mars 2011 som verftets byggenummer 3. Norskan Offshore Ltd. er manager for nybygget. Så i august ble byggenummer 4, søsterskipet M/S «SKANDI SAIGON», overlevert til DOF Deepwater AS med DOF Management AS som manager. Dette nybygget ble døpt den 30. juni. Skipene er bygget etter STX OSV AH08 CD design.

Dette er det andre “SKANDI EMERALD” som er levert fra verftet idet byggenummer 1 også bar dette navnet. Det skipet som var det første av seks som Aker DOF Deepwater kontraherte, ble imidlertid solgt i mai i fjor til Vietsovpetro Joint Venture like før levering ex yard. Salgsprisen ble oppgitt til US$ 65 millioner, godt over kontraktprisen som ble anslått til ca. $52/54 millioner. Det ble da opplyst at Aker DOF Deepwater AS var eiet av DOF ASA og Aker Solutions ASA med femti prosent hver. Byggenummer 2 fra Vung Tau var søsterskipet «Skandi Peregrino».
M/S «SKANDI EMERALD» – M/S «SKANDI SAIGON»
har klasse i Det Norske Veritas ✠1A1, Tug, Fire Fighter I+ and II, SF, E0, DYNPOS-AUTR (IMO DP2), NAUT-OSV(T), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8), TMON. Skipene seiler under Bahamas flagg og har følgende
hoveddata:

Lengde o.a. 75,00 m
Lengde b.p.p.
68,00 m
Bredde på sp.
17,40 m
Dybde i riss til h.dk.
8,50 m
Draft scantling
7,00 m
GT
3181
NT
1129
Dw 3.195 t
IMO «SKANDI EMERALD»
9447639
IMO «SKANDI SAIGON»
9447641

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) for brennolje 1700 m3, for ferskvann 830 m3 og for vannballast/drill water 2020 m3.
Maskineri
Skipenes fremdriftssystem består av to RRM Bergen B32:40 V12P dieselmotorer hver med ytelse på 6000 kW v/750 o/min, som er koblet til to Scana Volda ACG950H reduksjonsgear og to CPP propeller av samme fabrikat med vingediameter på 4000 mm. Skipene har to Jason step-up gear.
Hjelpemaskineriet består av to Nogva Scania motorer hver med ytelse på 405 kW, mens nødaggregatet er type Nogva Deere på 115 kW.
Thrusterutrustningen består av fire Brunvoll thrustere, to montert akter og to forut. Vedlikeholdssystemet er levert av Tero Marine.
Diverse
Jason Engineering har levert Fi-Fi II systemet, og dekksmaskinerileveransene er det RRM som har stått for. Fartøyene er utstyrt med en Triplex cargo rail kran type KNC 50/5.08/85/35 og en Triplex K50/3.2/150 kran. Tauepinner og haikjeft er type KARM.
I redningsutstyret ombord inngår Viking redningsflåter og Viking 470 GRP MOB-båt med daviter fra Eide Marine Tech. Medi3 Marine har levert medisinsk utstyr.
Nybyggene er innredet for 27 personer. Mare Safety har levert Beha bysseutstyr. DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime. Nordea var involvert med finansieringsoppdraget for verftet.

STX OSV Vung Tau Ltd. skal etter at de to siste skipene i serien er ferdig, bygge tre skip for Farstad Shipping (eller beslektet selskap) av type STX PSV 08 CD design. Ett av disse var en opsjon som er blitt erklært. Leveringene er planlagt for 2012 og 2013.