
M/S «SKANDI FLORA»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I august 2006 ble skipet sluttet til StatoilHydro for en 5 års kontrakt. Skipet er klasset i DNV med notasjoner ✠1A1, Supply Vessel, E0, SF, DYNPOS-AUTR (IMO DP II), DK(+), HL (2.8), Comf-V(3), Clean design, LFL*, OilRec, NAUT-OSV (LoC) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 94,90 m |
Lengde b.p.p. |
84,90 m |
Bredde p.sp | 20,00 m |
Dybde i riss til h.dk | 8,00 m |
Design draft |
ca. 6,70 m |
Dekksarial |
ca. 1100 m2 |
Dwt |
5.005 |
GT |
4181 |
IMO |
9372896 |
Tankkapasitetene er for brennolje 900 m3, for ferskvann 1000 m3 og for vannballast/drill water 2500 m3.
Maskineri
Skipet har diesel-elektrisk fremdriftssystem levert av ABB som består av fire MAN 9L 21/31 dieselmotorer, hver med ytelse på 1980 kW, fire ABB generatorer og to propellanlegg av type Contaz 15. Farten er ca. 16 knop basert på 4,2 meters draft.
Thruster utrustningen består av en Kamewa Ulstein azimuth UL 1201 på 880 kW og to Kamewa Ulstein TT 2200 DPN hver på 880 kW. Nødaggregatet består av en Nogva Scania DI 16 44 M motor på 405 kW og Stamford generator.
Av maskinromsleveransene har Clayton Scandinavia levert kjelanlegg, Ing. Per Gjerdrum pumper, Sperre kompressorer og Alfa Laval og RWO separatorer. Proviant kuldemaskineri er fra Nilsen Frys & Kjøleteknikk, og STX Norway Electro har forestått ventilasjonsanlegget. Johansen Maritime har tatt seg av sanitæranlegget, og isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior.
Tero Marine har levert vedlikeholdssystem, og H+H Umwelt- und Industrietechnik har levert SCR systemet. Øvre-Johnsen har supplert luboil filtre, og flowmeter for last er fra AM Instrumentering. Tøssebro har fremskaffet UV-filtre. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Brannalarmsystemet er levert av Eltek.
Dekk
Odim Braatvvag Winch har levert dekksmaskineri, landganger er fra Gurskøy Sveiseindustri, vinduer kommer fra Bohamet og vindusviskere fra Wynn. Odim Abas har forestått kraner til nybygget. Dry bulk anlegget er en RRM leveranse.
Libra-Plast har levert utvendige og GRP dører, mens IMS har tatt seg av leveransen av vanntette skyvedører. Fossen Shipping har levert anker og kjetting utstyr. Tranberg har stått for lanterner og lyskastere, mens Aqua Signal har fremskaffet flomlys. Nybygget er oppmalt med systemer fra International Maling.
Redningsutstyret består av Viking redningsflåter og MOB-båt fra Maritime Partner.
Innredning
M/S «SKANDI FLORA» er innredet med lugarkapasitet for et mannskap på 25 personer hvorav 10 er i enkeltlugarer. Redningskapasiteten er på 240 personer. R&M Ship Interior har levert innredning og utført innredningsarbeidene. Incinerator er fra Teamtec, og Beha bysseutstyr er levert av Mare Safety. Maritime Partner har levert styrehusstoler.
De elektriske installasjonene er utført av STX Norway Electro, og samme firma har levert automasjonsanlegget.
Elektronikk
Oddstøl Elektronikk har levert og montert det elektroniske utstyret ombord med Furuno FAR-2117 og FCR-2837S radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DS-80 logg, Meridian gyrokompass, Pilotstar D autopilot, Furuno GP-90 GPS, Furuno FA-150 AIS, Furuno VR-3000 VDR, Tron 40S og 45SX nødpeilesendere, Tron SART radar transponder, Furuno NX-700B navtex, Furuno FS-2570 MF/HF radiostasjon, Furuno Felcom 15, Motorola UHF og VHF, Tron 20 VHF, ICOM VHF, Furuno FM-8800 VHF, Sailor RT 4800 VHF, Sailor Mini M satcom, bærbare Simrad HT53, Jotron TR-710 helicom og Nautel NB 500 helibeacon.
DP-anlegget er fra Kongsberg Maritime.
❊
STX Norway Offshore AS – Aukra skal nå levere bnr. 708 og bnr. 709 til Nordcapital.