
M/S «SKANDI IGUAÇU»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Dette er den største anchorhandleren som er blitt bygget i Brasil med 32.000 bhp installert og bollard pull på mer enn 300 tonn. Skipet gikk inn på kontrakt med Petrobras og er finansiert av Merchant Marine Fund gjennom Brazilian Development Bank (BNDES).
M/S «SKANDI IGUAÇU» er bygget til DNV klasse ✠1A1, Tug Supply Vessel, SF, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8), TMON. Skipet fører brasiliansk flagg og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 95,00 m |
Lengde b.p.p. |
84,80 m |
Bredde på sp. |
24,00 m |
Dybde i riss til h.dk. |
9,80 m |
Max draft |
7,80 m |
DW |
ca. 4.700 t |
Dekksareal |
750 m2 |
GT |
7099 |
NT |
2130 |
Bollard pull |
325 t |
IMO |
9528354 |
Tankkapasitetene er på 1350 m3 diesel olje, 1050 m3 ferskvann og 3600 m3 vannballast.
Maskineri
Skipet har diesel-elektrisk fremdriftssystem og to el-motorer på hver 3500 kW fra ABB. De to Wärtsilä motorene er type W16V32 hver med ytelse på 7680 kW v/720 rpm som driver to Siemens hovedgeneratorer hver på 8000 kW. To Wärtsilä propellanlegg er type 4E 1300 CP, og gear er type Wärtsilä SCV 116. I tillegg kommer fire CAT 3516 C motorer hver på 2095 kW v/1810 rpm og Nogva Scania DI 1262M nødaggregat på 220 kW.
RRM thrusterutrustningen består av tre RRM TT 2400 enheter hver på 1200 kW og to type UL 2001 på 1500 kW hver. Skipets fart oppgis som 17,5 knop maksimum og 13 knop økonomisk. Forbruket er 44 m3 i transit og 1,5 m3 i havn (begge per 24 timer).
Kompressorleveransene er fra Sperre og Tamrotor, Alfa Laval har levert separatorer og pumper kommer fra Ing. Per Gjerdrum. Ventilasjonsanlegget er en Aeron leveranse, mens kjelutrustning er fra Ulmatec Pyro. Brødrene Dahl har supplert rør og ventiler, og Øvre-Johnsen har forestått filterseparator av CJC fabrikat. Vedlikeholdssystemet er fra Tero Marine.
Brannslukkingsutstyret omfatter blant annet et Flexifog anlegg fra Autronica samt et inergensystem.
Dekk
Dekksmaskineri leveransen er fra RRM. I fjor annonserte Rolls-Royce Marine en 500 millioners kontrakt med STX OSV Trading for tre Norskan fartøyer med levering av utstyr til STX OSV Nitero i Shipyard. Det het seg da at kontrakten omfattet nyskapende Rolls-Royce-teknologi med fokus på sikkerhet og effektivitet. Leveransene inneholder et nyutviklet strammesystem som muliggjør lagring og sikker transportering av syntetisk tau som blir brukt spesielt på torpedoankerne. Denne typen anker er utviklet for å takle den spesielle sjøbunnen og de store havdypene utenfor Brasil. Vinsjene er i stand til å håndtere torpedoanker på opptil 130 tonn på omtrent 3000 meters dyp.
Fi-Fi anlegg er fra Jason Engineering, og en dekkskran på 15t/20m er av MacGregor fabrikat. Cargo rail kran inngår i RRM leveransene. IMS har supplert vanntette skyvedører, og vindusviskere er fra Wynn.
Redningsutstyret inneholder Viking redningsflåter og livbåter fra Eide Marine Tech.
Diverse
Nybygget er innredet for 60 personer fordelt på 22 single og 19 dobbeltlugarer, og innredningsarbeidene er utført av R&M Ship Interior. Styrehusstoler kommer fra Alu Design. Delitek har levert komprimator, incinerator er fra Teamtec, Miele har forestått vaskeriutstyr og Beha bysseutstyr er fra Mare Safety.
DP-anlegget type DPC-A2 er levert av Kongsberg Maritime, og Furuno har vært involvert i elektronikkleveransene til skipet.
❊
I forbindelse med rapporteringen for 2. kvartal 2012 informerte STX om at flere nybygg lå etter planen ved Nitero i verftet. Blant annet var to skip forsinket med mer enn seks måneder og var da i gang med prøveturene, og for ett skip ble leveringen flyttet fra 4. kvartal 2012 til kvartalet etter.