
M/S «SKANDI KVITSØY»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
I likhet med søsterskipet «Skandi Feistein» som ble omtalt i SR nr. 6/2011, er skipet bygget etter STX PSV 09 CD design som inkorporerer den nye STX baugen.
M/S «SKANDI KVITSØY» har klasse i DNV med notasjonene ✠1A1, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR (IMO III), NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8) og oppfyller NOFO 2009 regelverket. Fartøyet har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 87,90 m |
Lengde b.p.p | 79,40 m |
Bredde største | 19,00 m |
Dybde i riss til h.dk | 8,00 m |
Dwt |
4.624 |
Draft max. |
6,60 m |
Dekk |
950 m2 |
IMO nr. |
9613824 |
Tankkapasitetene er 980 m3 drivstoff, 1240 m3 ferskvann og 2780 m3 vannballast/drill water. ORO kapasiteten er på 1200 m3.
Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdriftssystem med fire Caterpillar dieselmotorer hver med ytelse på 2095 kW v/1800 o/min, fire AVK generatorer og to RRM Contaz 15 propeller hver med ytelse på 2200 kW. Nødaggregatet drives av en Nogva Scania motor på 370 kW.
For å oppnå best mulige manøvreringsegenskaper er skipet utstyrt med en Azimuth TCNS073FP thruster og to av type TT2200, alle med ytelse på 880 kW hver og av type RRM.
Allweiler har levert pumper og tankvaskesystem, kompressorer er fra Sperre og Tamrotor og Westfalia har levert separatorer til nybygget. Ventilasjonsanlegget er en STX Electro HVAC leveranse, og kjelutrustningen kommer fra Ulmatec Pyro. Nilsen Frys & Kjøleteknikk har stått for kuldeproviantanlegget.
Inertgassystemet er levert av Wilhelmsen Ships Equipment, flowmeter for cargo er fra AM Instrumentering og Tero Marine har supplert vedlikeholds-/reservedelsystemet. Castrol har levert smøreolje, mens Bunker Oil har supplert drivstoff. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Brannsikkerheten ombord er ivaretatt med et Flexifog system fra Autronica samt et skumanlegg.
Dekk
Randaberg Industries har levert dry bulk anlegget. Dekksmaskinerileveransene kommer fra RRM og Norwegian Deck Machinery, sistnevnte med cargo securing winches. TTS Ships Equipment har levert to kraner på 5t/10m henholdsvis 1t/10m. Gurskøy har levert landganger, ankerutrustning er fra Fossen Shipping og FencoNor har forestått leveransen av fendere. Bøfjord Sag har fremskaffet tredekk til fartøyet.
Vindusleveransen er fra Bohamet med viskere fra Decca Wiper System. Libra Plast har levert luker og utvendige dører, og vanntette skyvedører kommer fra IMS.
Skipet er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, og MPE Cathodic har levert anti-fouling system. I redningsutstyret ombord inngår Viking redningsflåter og MOB-båt m/davit fra Maritime Partner.
Innredning
«SKANDI KVITSØY» er innredet for en besetning på 26 personer fordelt på 10 enkeltlugarer, fire 2-manns- og to 4-manns lugarer. Innredningsarbeidene er utført av R&M Ship Interior, og styrehusstoler er fra Alu-Design & Services. Jets har levert toalettsystemet, Teamtec har supplert incinerator og komprimator er fra Global Enviro. I byssen er det Beha leveranser.
De elektriske installasjonene er utført av STX Electro, og samme firma har stått for alarmanlegget for maskinrommet. DP-anlegget kommer fra Kongsberg Maritime, og Oddstøl Elektronikk har levert og montert det elektroniske utstyret.
❊
STX OSV Aukra skal levere bnr. 764 til Olympic Shipping, og deretter kommer to MRV 05 nybygg bestilt av DOF.