
M/S «SKANDI NEPTUNE»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
«Skandi Neptune» føyer seg således pent inn i denne rekken. Fartøyet av typen MT 6016 ble designet av Marin Teknikk.
Og Marin Teknikk har også vært med på ombyggingen med komplett leveranse av tegninger og beregninger. Marin Teknikk bistod også rederiet med forprosjektering, anbudspapirer og kontraktsforhandlinger. Dette fartøyet blir det tredje i rekken av konstruksjonsskip fra Marin Teknikk.
Ombyggingen
«Skandi Neptune» er nå bygget om til Sub Sea Konstruksjon- og ROV fartøy ved Bergen Mekaniske Verksted AS og var ferdig ombygget i disse dager.
Fartøyets bredde er økt fra 19,70 meter til 24,00 meter, mens lengden forblir uforandret på 108,50 meter.
Arbeidsdekket får et areal på omlag 1200 m2 der største delen av dette forsterkes til å tåle jevnt fordelt last på 10 t/m2.
Skipet har fått en 140 tonns "Active Heave Compensated" offshore kran, levert av National Oil Well, og to tuggervinsjer på 10 tonn fra Hydrakraft.
Nytt er også en stor konstruksjons Moon Pool og hangar med arrangement for to ROV'er. Videre er det montert helidekk fra Hydro Marine Aluminium med to skumkanoner. Frank Mohn har levert et Heeling system til fartøyet. Og innredningen ombord er utvidet fra 62 til 118 personer.
Dette skal være Bergen Mekaniske Verksteds største oppdrag etter at Bergen Yards overtok verftet. Totalt er det gått med ca. 7-800 tonn stål. 10 oppdriftstanker er bygget på skutesidene tilsvarende 360 tonn med stål. Salthammer Båtbyggeri og Eidsvik Skipsbyggeri har begge levert stålseksjoner for ombyggingen.
I forbindelse med ombyggingen er thrusterne blitt gjenstand for full overhaling ved klassing. Thruster-utstyret består av to Kamewa Ulstein TT 2200 á 883 kW, en Ulstein Aquamaster type US 5001 FP på 3700 kW og en 360 graders Ulstein Aquamaster UL 1201 på 883 kW.
Pegasus International har oppgradert air-condition anlegget, mens Aeron Miljøteknikk har hatt leveranser i forbindelse med ventilasjonssystemet.
Wärtsilä maskineriet med Siemens generatorer består som før, men branslukkingsanlegget fra Unitor er blitt utvidet.
Når det gjelder redningsutstyret har fartøyet fått to Norsafe livbåter og mer redningsutstyr fra Koppernær Brude Safety. Malingsprodukter fra International Maling er anvendt, og BB Overflatesenter har utført arbeidet.
NSI Svein Hatvik AS har vært hovedleverandør for alt elektrisk utstyr ombord.
M/S «Skandi Neptune» har etter ombyggingen følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 108,36 m |
Lengde p.p. | 96,60 m |
Bredde største | 24,00 m |
For å være med i konkurransen om stålleveranser vurderer Bergen Yards et samarbeid med verft i Bulgaria. Slik som stålsituasjonen er blitt rundt om i verden, er tilgang til stål, samt selvfølgelig prisen på stål, blitt en viktig brikke i konkurransen om oppdrag.