
M/S «SKANDI RESPONDER»
– PSV fra Vard Vung Tau
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
M/S «SKANDI RESPONDER» ble levert fra VARD Vung Tau Ltd., Vietnam til Vards eget selskap Vard Shipholding Singapore den 21. september 2015 som verftets byggenummer 808.
DOF Management Australia Pty Ltd er manager for skipet, og det kan ha med hennes første oppdrag å gjøre. For DOF har inngått en 4-måneders kontrakt med Chevron i Australia, med befrakters opsjon på forlengelse med nye 4 måneder. Formelt er skipet innleiet av DOF på bareboat, hvilket implisitt betyr drift og bemanning av skipet. Sannsynligvis er avtalen mellom DOF og Chevron så gjort på time charter basis (DOF bemanner skipet og har teknisk drift – Chevron bestemmer det kommersielle opplegget).
Det var tyske E.R. Offshore (velkjent hos norske verft gjennom flere kontraheringer med skip som E.R.Aalesund, E.R. Stavanger etc – totalt ca. seks enheter levert i 2008/09.) som bestilte dette fartøyet pluss ett til. Vards ønsker nå er å selge begge skipene, og i mellomtiden vil Vard Shipholding Singapore ta seg av dem.
M/S «SKANDI RESPONDER»
Skipet er søsterskip av M/S «Troms Mira» og «Troms Hera» som ble levert til Tidewaters datterselskap Troms Offshore Supply i januar henholdsvis april 2015 – begge omtalt i Skipsrevyen.
Skipet er et VARD 1 08 CD design, fører Isle of Man flagg og er klasset i DNV GL med notasjonene ✠1A1, Fire fighter(I), Offshore service vessel, Standby vessel, Clean(Design), COMF(V-3), DK(+), DYNPOS(AUTR), E0, HL(2.8), Ice(C), LFL(*), NAUT(OSV(A)), OILREC, SF. Register Information: ern(99,99,99,99)
Hoveddata:
Lengde o.a. ....................................................................................................................................... 81,70 m
Lengde b.p.p. ................................................................................................................................... 73,92 m
Bredde p.sp. ...................................................................................................................................... 18,00 m
Dybde i riss til h.dk. ............................................................................................................... 7,80 m
Draft scantling ................................................................................................................................ 6,50 m
GT ................................................................................................................................................... 3564
NT...................................................................................................................................................... 1302
Dw ................................................................................................................................................. 4.100 t
Dekkslast.................................................................................................................................... ca. 2.200 t
Dekksareal .................................................................................................................................... 830 m2
IMO nr. ......................................................................................................................................... 9745079
Maskineri
Det dieselelektriske fremdriftssystemet består av fire Caterpillar dieselmotorer, tre av type 3516C og en av type C32. Disse driver to AZP 085 azimuth propulsion thrustere. Nødaggregatet er av Caterpillar fabrikat, type C6.6. Thrusterutrustningen består av tre Brunvoll thrustere av type FU74. PG Flow Solutions har levert pumper for cargo- og maskinromssystem, samt ballastvannrensesystemet og tankvaskesystemet. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Vard Vung Tau Ltd. skal levere søsterskip av bnr. 808 i høst og har ellers i ordre to nybygg for MMA offshore med bnr. 804 og 805 for levering november henholdsvis februar (2016). Bnr. 838 er for Farstad og skal være ferdig i november 2016.