M/S «SKATTEN II»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Båten som er designet av Vik Sandvik og Risnes Marine Partner, er utstyrt av Ole Kvernenes Båtbyggeri AS. Skroget er bygget i Litauen.
Byggeverftet ble etablert i januar 2005 av Egil Risnes, og selve båtbyggingen skjer på Ole Kvernenes Båtbyggeri i Fitjar, mens Stordbase (utrustning) og Stord Offshore (styrehus bygget i aluminium) også inngår i samarbeidet. I løpet av inneværende år skal det leveres åtte båter på like mange måneder. Skrogbestillingene fant sted før kontraktene ble skrevet med begrunnelse kortere leveringstider.
Katamaranens hovedformål er å utføre operasjoner knyttet til oppdrettsnæring, for eksempel transport av f™r og annet, håndtering av merder, skyve- og taueoppdrag, ankerhåndtering, fortøyningsoppdrag og typer arbeid som trenger stort dekk for behandling av fisk.
Designet har tatt hensyn til brukervennlighet og enkel operasjon av båten. Skroget gir gode manøvreringsegenskaper og er dimensjonert over klassekravene. Båten er arrangert med rekke rundt hele fartøyet og fri passasje rundt overbygget. Arbeidsdekk er aktenfor overbygget. Lastekapasiteten er på ca. 25 tonn. Skroget er bygget i stål og overbygget i sjøvannsbestandig aluminium.
I tillegg til brokonsoll er det arrangert en ekstra manøverposisjon akter på dekk i kombinasjon med styresentral for kran.
M/S «Skatten II» har følgende hoveddata:
Lengde o.a | 13,40 m |
Lengde p.p. | 12,00 m |
Bredde | 6,00 m |
Dybde i riss | 2,00 m |
Lastekap. | ca. 25 tonn |
Tankkapasitet for brennolje er 2 m3, for ferskvann 180 liter, for ferskvann for desinfisering 800 liter og septiktank 180 liter.
Maskineri
Fremdriften besørges av to Sabb Iveco ENEF370 dieselmotorer som hver utvikler 270 hk. To vridbare propellere av Helseth fabrikat type 3H70-850HS er koblet separat til gear og motor, – ett system i hvert skrog. Reduksjonsgear er også av Sabb fabrikat type HVP83E med oversetning 3,5:1 m/akselbrems. Fartøyet er utrustet med en Sleipner SP300 hydraulisk baugpropeller. Propeller og rorarrangement er beskyttet med bøyler for å kunne forsere tauverk. Strømaggregat er type Hatz/Stamford på 22,5 kVA.
Dekk
Fartøyet har en Rapp Hydema Syd capstan, trommelvinsj på 7 tonn fra MB Hydraulikk, fortøyningsvinsj samt anker/kjetting fra Maskinhjørnet, Stord og Palfinger PK 23080C kran på 12,2/22,3 tonnmeter. Colt Industrier AS har levert vinduer og dører.
Redningsutstyret er en leveranse fra Erling Haug AS, inkludert redningsflåten for seks personer. Til oppmaling av katamaranen er anvendt Star Carboline.
Innredning
Ole Kvernenes Båtbyggeri AS har utført innredningsarbeidene, og de elektriske arbeidene er utført av Vest Elektro AS. Innredningen er arrangert med salonggruppe m/spisebord og pantry. Sittebenk kan benyttes til hvile-/soveplass. Det er separat rom for wc/dusj og servant. Her er også utstyr som radio, CD-spiller og TV m/widescreen.
Elektronikk
Vest Elektro har også stått for monteringen av elektronikken med blant annet kombiinstrument NAVnet GD-1920C med innebygget kartplotter og radarinterface, C-Map max kart, Silva 70 BC kompass, Simrad AP45 autopilot, Furuno FM-2721 DSC VHF og GPS-antenne for tilbkobling til M-1724C modell GP-320B.
*
Risnes Marine Partner skal levere bnr. 4 til Rogaland Sjøtjeneste, bnr. 5, et VS 815 design, til Lerøy Midnord, Frøya i april og i samme måned skal bnr. 6 til Bognøy Fiskeoppdrett. Bnr. 7 er bestilt av K. Strømmen Laksoppdrett i Nordfjord og skal også være ferdig i april, og det er også tilfellet for bnr. 8 der reders navn ikke er oppgitt.