
MS «Skjongholm»
Rune Nilsen i Batalden fikk i slutten av september overlevert et 28 meters garnfartøy fra Ulvan Ship AS på Hitra. Fiskebåten var verftets byggenummer 424, og det første større nybygg som er levert til en reder i Flora kommune på mer enn 20 år.
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Rune Nilsen har i en årrekke drevet garnfiske i Nordsjøen med gamle M/S «Skjongholm» (ex. «Nesbakk»). Planene om et nybygg ble lansert allerede for fire – fem år siden, i samarbeid med Naval Consult AS.
Prosjekteringen av et nytt garnfartøy med lengde under 28 meter ble satt i gang i januar 1998, og etter at forprosjektet var avsluttet ble anbudsdokumenter for bygging av fartøyet sendt ut til alle aktuelle byggeverksteder i Norge. Det beste tilbudet kom fra Ulvan Ship AS, og kontraktsforhandlinger ble innledet i juni 1998.
Skroget ble bygget ved Stocznia Portra Odra Sp.z.o.o. i Stettin i Polen, og slepet til Hitra startet i begynnelsen av mai. Overbygg og bakk i aluminium ble bygget av Ulvan Ship AS.
M/S «Skjongholm» er et sterkt spesialisert fartøy for garnfiske, og er blant annet utstyrt med to garnbinger, en for torskegarn og en for seigarn. I tillegg er det laget rom for skadde garn, samt eget storesrom for reservegarn. Fartøyet er utstyrt med tre platefrysere med samlet innfrysingskapasitet på 16 tonn pr. døgn.
Design, prosjektering, klasse- og arbeidstegninger er utført av Naval Consult AS, som også har bistått reder i kontraktsforhandlingene. For konsulentselskapet har oppdraget lagt beslag på mer enn halvtannet årsverk. Selskapet har fått flere henvendelser på dette konseptet, men foreløpig er det ikke inngått nye kontrakter.
Hoveddata
Lengde o.a.....................….......27,90 m
Lengde p.p. ............................24,00 m
Bredde............................….........9,00 m
Dybde i riss d.dk. ...................4,50 m
Dybde i riss sh.dk...................6,90 m
Fartøyets kapasiteter er 246 m3 i fryselagerrom, 45 m3 ferskvann, 72 m3 brennolje og 1 m3 smøreolje. Bruttotonnasjen er 444 tonn og prøvetursfarten ble målt til 11,5 knop.
Maskineri
Fremdriften besørges av en Caterpillar 3508B TA Serie B hovedmotor, som yter 746 Bkw ved 1.600 o/min. Motoren er koblet til et Helseth propellanlegg, der propelldiameteren er 2.400 mm, via et Mekanor reduksjonsgear med oversetning 6,53:1.
Styremaskinen er en Ulstein Tenfjord. Fartøyet er også utstyrt med en Petters Marine baugpropell, type S100–300 på 200 hk. Strømforsyningen besørges av to Caterpillar generatorsett, der dieselmotorene er av type 3406 TA med en effekt på 260 kW hver, mens generatorene produserer hver 306 kVA. Mobil Oil og Shell leverer smøreolje til fartøyet.
Pumpeutrustningen er fra Allweiler, lensevannseparatoren fra Norsk Atlas AS, olje/vann-separatoren fra Alfa-Laval og tankpeileanlegget av Ulstein Automation. Frysemaskineriet, som består av to 16 stasjoners og en 12 stasjoners platefrysere, kommer fra Midt-Troms Kjøleservice.
Fabrikkmaskineriet er levert av P.E. Bjørdal AS. Isolasjonsarbeidene er utført av R&M Isolering, ventilasjonsanlegget er fra Guin AS og viftene fra Nyborg, mens Hemne Rør og Montasje har levert varme- og sanitæranlegget. Varmtvannskjelen er for øvrig en Oso på 400 liter. Maskinrommet er brannsikret med et CO2-anlegg fra Mask-ko AS.
Dekk
Dekkmaskineriet er levert av Rapp Hydema, mens ankervinsjen er fra Mjosundet og anker og kjetting fra Sotra Marine Produkter. Kranutrustningen består av en SM Triplex dekkskran og en MOB-båt kran fra Mjosundet. Vinduer og lysventiler er fra Marine Aluminium, og fortøyningsutstyret fra Fiskevegn.
Redningsutstyret ombord er levert av Erling Haug AS. Vest Sandblåsing har stått for overflatebehandling av fartøyet, der malingprodukter fra International Maling er benyttet.
Diverse
Innredningspakken er levert av Maritime Montering. Bysseovnen er en Beha, og vakuumtoalettsystemet er fra Jets. Elmarin har forestått de elektriske installasjonene.
Det elektroniske er levert og montert av Sigurd Solberg AS og består av Furuno FR-7062 og FR-2125 radarer, Simrad ES 222 og ES 60 ekkolodd, Furuno CH 37 sonar, Sailor System 4000 MF/HF radiostasjon, Furuno CI 60 G logg, Simrad Robertson RGC 50 gyrokompass, Simrad Robertson AP 9 MkIII og AP 45 autopiloter, Furuno GP-80 satelittnavigator med DGPS, JRC DGPS 200, Furuno LC-90 Loran C, Furuno værkartskriver, Sailor RT 4822 og RT 2047 VHF’er, Tron 40S og 45SX nødpeilesendere og Sart radartranspondere, samt Tron nødkommunikasjonssett.
Intercomanlegget er fra Phontech og rormannsvakten er av type Pilot Guard BV3. Ellers er fartøyet utstyrt med Sat-Nav fra Furuno, MaxSea Pro kartmaskin, Navtex av type Furuno NX-500 og NERAs Mini M.