
M/S «SMALØY»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det er lenge siden SKIPSREVYEN har omtalt et nybygg fra Innovation AS, faktisk må vi tilbake til 2001 da oppsynsbåten «Ludvig» på 13,2 meter ble bygget for Ryfylke Friluftsråd.
Wold Kysttransport AS ble opprettet i 2009 med bestilling på en ny båt for å kunne ta unna småskala transport og taxi-kjøring med båt mellom øyene. Det ble raskt til at ytterligere to båter ble bestilt for å imøtekomme det økende behovet.
«SMALØY» er nesten 40 fot stor og utstyrt med salong for 12 passasjerer hvorav syv i separate stoler og fem i sittegruppe. Sittegruppen kan fjernes, og det er fester for pasientbåre under sittebenk. Styrehuset er gummiopphengt, og det er ingen strukturbåren støy i salongen. Ballasttank er plassert i baugen. Toppfarten er ca. 37 knop med marsjfart på 30/34 knop.
Hoveddata:
Lengde o.a. 12,00 m
Bredde 3,00 m
Lettskip ca. 5 t
Dieseltank 2 x 500 l
Ballasttank 200 l
Vann 60 l
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av en Sabb Iveco N67 dieselmotor som utvikler 560 hk og som driver et Ultra Dynamic UJ340 vannjet anlegg, levert av Sea-Tek, via ZF 301 reduksjonsgear. Det er montert en Sleipner baugpropell, og samme firma har stått for brannslukkeanlegg med fjernutløsning.
Diverse
Volvo har levert elektriske interceptorer til båten. Vinduer er fra Ertec, og Tennfjord har supplert vinsj på babord rekke på akterdekk. Libra har levert dører til styrehus og lugar, mens Polarlight har stått for Xenon lys og to bauglys. En 16-personers redningsflåte er fra Viking.
Belamarine har stått for leveransen av navigasjons- og kommunikasjonsutstyret. Her finner man blant annet Raymarine radar, ekkolodd og autopilot samt Sailor VHF.
Firma som Flak AS, Univa AS og LH Strøm har også har leveranser til båten.