
M/S «SMYRIL»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Nybygget er designet av Knud E. Hansen A/S som også har utført tegningsgodkjennelse og har deltatt i tilsyn av skipet i byggeperioden.
Skipet skal trafikkere mellom Tórshavn og Suderø der værforholdene vinterstid kan være svært røffe. Behovet var derfor til stede for en god og pålitelig "arbeidshest".
Fergen har to akterramper med snuområde på bildekk og er altså ikke utstyrt med baugrampe. To bildekk er heisbare og befinner seg på hver sin side av casing. Fergen kan ta trailers og biler samtidig på en optimal måte med tanke på en effektiv havneoperasjon.
Kapasiteten er for 150 biler eller 60 18-meters trailere på hoveddekk og for 50 biler på de heisbare dekkene.
Overbygget er plassert midtskips for å begrense bevegelser og gjøre det mest mulig komfortabelt for passasjerene. Innredningen er arrangert på en fleksibel måte som gjør det mulig å avgrense visse områder vinterstid. Passasjerkapasiteten er på 976 om sommeren og 800 vinterstid.
Rederiet, Strandfaraskip Landsins, er statseid og driver med transport av gods og passasjerer og opererer ca. 10 fartøyer. M/S «SMYRIL» er klasset i Lloyd's Register og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 135,00 m |
Lengde p.p. | 123,00 m |
Bredde på spant | 22,70 m |
Dybde i riss upper dk | 29,00 m |
Draft design | 5,60 m |
Draft scantling | 5,80 m |
Dwt on scantling draft | ca. 2.660 |
Kap. biler | 200 |
Kap. trailers | 60 |
Kap. pass. | 976 |
GT | 12.320 |
NT | 3.816 |
Maskineri
Fremdriften besørges av fire MAN B&W dieselmotorer hver med ytelse på 3840 kW som via to reduksjonsgear driver to Kamewa Ulstein CPP propellere. De to Kamewa Ulstein sidethrusterne er på 1100 kW hver. Strømforsyningen besørges av fire MAN B&W Holeby hjelpemotorer hver på 515 kW. Service speed er ca. 21 knop.
Diverse
Nybygget er utstyrt med RFD redningsflåter, og møbler er levert av Decon. Alt navigasjonsutstyret er av Furuno fabrikat.