
M/S «SOLUNDIR»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Byggekontrakten ble inngått i mars 2012, og fartøyet er utviklet av Brødrene Aa i tett samarbeid med rederiet.
Den nye hurtigbåten er miljøvennlig med drivstoffreduksjon på minst 30 prosent og ny motorteknologi, noe som gjør at NOx-utslippene blir redusert med nærmere 50 prosent. I tillegg til dette blir partikkel- og svovelutslippene vesentlig redusert.
M/S «SOLUNDIR» har kapasitet for 48 passasjerer pluss mannskap og er bygget i henhold til Det norske Sjøfartsdirektoratet (NOR) fartsområde 3, klasse D, inntil 5 nautiske mil. Fartøyet er godkjent etter den internasjonale HSC 2000-koden. Alle passasjerfasilitetene er lett tilgjengelige på samme dekk, og innredningen er av høy standard.
M/S «SOLUNDIR»
Hoveddata:
Lengde o.a. | 21,00 m |
Lengde b.p.p. | 19,25 m |
Bredde |
7,50 m |
Dybde i riss h.d. | 2,50 m |
Passasjer kap. | 48 |
DW |
7,6 t |
Tankkapasiteten er på 2500 liter brennolje og 500 liter ferskvann.
Maskineri
Fremdriften besørges av to Volvo Penta D13B-LMP dieselmotorer som inngår i Volvo Pentas Inboard Performance System (IPS). Servicefart er på cirka 28 knop. Bombas Azcue har levet to pumper til fartøyet, og ventilasjonsanlegget kommer fra Naustdal Blikk.
Brannsikkerheten ombord ivaretas av et Novec brannslukkingsanlegg fra Nortronik og et varslingsanlegg fra Consilium.
Diverse
Ankervinsj er levert av MB Hydraulikk, og ankerutrustningen er fra SHHP. Libra Plast har supplert GRP dører, mens branndører er fra Norac. Norselight har forestått lyskastere, og lanter er fra Tranberg (DHR). Katamaranen er oppmalt med Hempel malingssystemer.
Redningsutstyret består blant annet av 2 x DSB redningsflåter, levert av Mare Safety. Hver av disse har kapasitet for 51 personer.
West Mekan har levert møbler, og styrehusstoler er fra AluTech. Jets har levert toalettsystemet ombord. Besetningen består normalt av to personer.
Elektroteknisk konsulent har vært Marcontrol, og elektroarbeidene er utført av Eikefjord Elektro. Det elektroniske utstyret er levert av Sigurd Solberg AS.