
M/S «SOLVÆR»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Verftet beskriver rederen som en av landets dyktigste kystfiskere. Den første «Solvær» var en 35' Kystsjark som ble levert i 1991, og den andre med samme navn var på 38' og ble levert i 1996. Gjennom Selfas "Bytt-til-nytt-system" er dette fartøyet nå levert til Myre.
Nye «Solvær» skal fiske med line og garn og inngår i Rubin-prosjektet der det skal drives storskala innsamling av høykvalitet biprodukter fra kystflåten. Båten er således bygget for å kunne føre i land fersk fisk og biprodukter med toppkvalitet.
For dette prosjektet har tidligere «Arnulvson» og «Rubin» blitt bygget, – begge omtalt i Skipsrevyen i nr. 2/2005 henholdsvis nr. 3/2005. Det har tidligere vært opplyst at det skulle bygges i alt seks båter for Rubin.
Rubin finansieres av Fiskeridepartementet og Fiskeri- og Havbruksnæringens Forskningsfond og er lokalisert i Trondheim. Navnet Rubin står opprinnelig for Resirkulering og Utnyttelse av organiske Biprodukter i Norge.
M/S «Solvær»
har nye skroglinjer. Selfa har lenge arbeidet med ny skrogutforming med hydrodynamisk bulb på Kystsjark 40' WB. Skroglinjene og modelleringsarbeidet er utført av Sintef Fiskeri og Havbruk og Marintek, sammen med verftet. Dette skal gi fordeler som lavere dieselforbruk (opp til 20%), bedre fart med 6%, bedre sikkerhet, bedre sjøegenskaper, egenskapene under haling forbedres også og "Selfa-Kontroll" ballastsystem kommer enda bedre til sin rett. Båten skal følges opp utover vinteren for å få bekreftet at resultatene står i forhold til forventningene.
Fartøyet har godkjent stabilitet for Bankfiske 1 og tilfredsstiller derfor stabilitetskrav ved overising. "Selfa-Kontroll" ballastanlegg gir unik kontroll over fartøyets trim og totalvekt, og alt styres fra et panel i styrehuset.
Båten har LK-nummer LK 9127 og fiskerinummer N-40-V og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 12,23 m |
Bredde | 4,06 m |
Dieselkapasiteten er på 2000 liter.
Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av en Nogva Scania D9 9-liters dieselmotor som utvikler 250 hk v/2000 o/min og er koblet til et Nogva ES propellanlegg med diameter 115 cm via et Nogva HC-168 reduksjonsgear. Manøvreringen forbedres ved hjelp av en 25 hk Sleipner sidepropell. Marsjfart er over ni knop og maksimum fart ca. 11 knop.
Dekk
Lorentzen har levert ankervinsj, bomvinsj og bomsving. Samme firma har også levert garnspill på 3.000 kilo, banklinekveiler 800 ME og dobbel linesetter og stampeskjerm. Rapp Hydema Syd har leveranser som HSA-015 etterhaler og garngreieapparat på Smådal-arm.
Latech AS har levert fiskebehandlingsutstyr på dekk, binger, utblødningskar og føringsrør til containere i lasterom. Samme firma har også levert spesialutstyr for oppbevaring av biproduktene.
Redningsutstyr er fra Erling Haug AS der en Viking redningsflåte inngår i utstyret. Lyskaster er type Seematz SH310 på 500W, og bauglys er type Norselight BL35.
Innredning
Nybåten er arrangert med messe på dekk med plass for fire personer. Selfa Dørkvarmeanlegg er montert i styrehus, lugar og på toalett og gir et helsevennlig, tørt og varmt inneklima ombord. Det er også montert en Mikuni luftvarmer. Styrestol er levert av Skutas Møbler.
El-anlegget som er montert av verftet, er godkjent i henhold til regler for merkeregistrerte fiskefartøy over seks meter. Godkjenningsarbeidet er utført av Elpro AS.
Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert og montert av Selfa Arctic Trondheim og omfatter Simrad CX44 radar, Simrad EQ44 ekkolodd, Simrad AP-50 autopilot, Furuno satellittkompass, Sperry VHF og MaxSea kartsystem påkoblet GPS og ekkolodd.
*
Selfa Arctic Trondheim AS skal fremover levere flere fiskefartøy og har de siste to årene introdusert nye modeller som Selfa 30' med 3,42 meter bredde og fartspotensiale opp til 25 knop, Selfa Kystsjark 35' og Selfa Speedsjark 35' med 4,06 bredde, Selfa Kystsjark 40' WB med ny bredde 4,06 meter, og nå også med hydrodynamisk bulb, og Selfa Speedsjark 40' med ny skrogform.