M/S «SOLVÆRSKJÆR»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Larsnes Mek. Verksted AS overleverte M/S «SOLVÆRSKJÆR» som byggenummer 48 til Seiland Kystfiske AS, Hønseby 4. april 2009. Fartøyet er en kombinert snurper/snurrevad båt på 34,99 meter (nesten 115 fot), og designet heter da også NC 115 fra Naval Consult som har utført prosjektering og levert tegninger og beregninger for nybygget.

Fartøyet erstatter rederiets fartøy med samme navn og fremstår som det mest avanserte og teknologisk ypperste i den norske kystfiskeflåten.
Skroget inkludert aluminiumsoverbygg er bygget ved Crist Ltd. i Gdansk, og slepet til Norge startet 10. september 2008 med ankomst Larsnes 15. september. I forhold til forrige nybygg fra verftet er «SOLVÆRSKJÆR» blitt en meter lenger, men har ellers de samme dimensjonene som «Slettholmen».
Dåpsseremonien foregikk i Hammerfest med stor oppslutning fra innbudte gjester og lokalbefolkningen. Dette er det første større nybygg overlevert til et rederi i Finnmark siden 2002, og innenfor fiskerinæringen knytter det seg store forventninger til båten.
Seiland Kystfiske har de senere årene drevet pelagisk fiske, seinotfiske og fiske etter hvitfisk med snurrevad med gamle «Solværskjær» ex «Einar Erlend». Dette fartøyet er nå solgt, og fiskerettighetene er overført til nybygget.
Da den nye generasjon kystbåter ble lansert i forbindelse med bygging av «Slettholmen» i 2008 (SR 4/2008), var det naturlig for rederiet å samarbeide med Naval Consult og Larsnes Mek. Verksted i forbindelse med videreutvikling av denne fartøytypen. Prosjekteringsarbeidet startet i februar 2008. Den gangen hadde regelverket til Fiskeridirektoratet akkurat åpnet adgang for bygging av kystfiskefartøy uten spesiell begrensning av fartøyets lengde.
For tiden er Naval Consult engasjert med leveranse av tegninger og dokumentasjon i forbindelse med bygging av to store brønnbåter. Den første er bnr. 47 ved Larsnes Mek. Verksted og skal overleveres i oktober. Den andre bygges ved Vaagland Båtbyggeri for levering sensommeren 2010. I tillegg er firmaet beskjeftiget med fire større ombygninger.

M/S «SOLVÆRSKJÆR»
Hoveddata:

Lengde o.a. 34,99 m
Lengde b.p.p.
28,70 m
Bredde 9,25 m
Dybde i riss til sh.dk. 6,20 m
Dybde i riss til h.dk.
3,85 m
Lasterom (RSW) 368 m3
BT
494
Brennolje kap.
80 m3
Ferskvann kap.
20 m3
IMO
9514133

Maskineri
Fremdriften besørges av en Yanmar 8N-21-EV dieselmotor som er koblet til et Finnøy P70.22.250.4 propellanlegg type via G-50FKV reduksjonsgear av samme fabrikat med oversetning 4,13:1. Styremaskineri er type Tenfjord, og ror er fra Crist Ltd. Fartøyet er utstyrt med to Brunvoll S-250-420E sidepropellere.
Under prøveturen ble toppfarten registrert til ca. 14 knop og i lastet tilstand ca. 12 knop. Ved 50% motorytelse er farten ca. 10,5 knop og brennoljeforbruket 105 liter/time.
Strømforsyningen besørges av en Nogva Scania DI12 62M motor og en Stamford akselgenerator. Havneaggregatet er type Nogva Deere 6068 TFM50.
Alfa Laval og RWO har levert separatorer, kompressorer er fra Sperre og pumpeutrustningen fra Allweiler. Ventilasjonsanlegget kommer fra Wangsmo, og tankpeileanlegg er fra Umas. MMC Kulde har levert RSW-anlegget med styringssystem fra Optimar. Hydrofor er fra Brødrene Dahl.
Fartøyets maskinrom er utstyrt med et inergen brannslukkingsanlegg.
Dekk
MMC-Tendos har levert vakuumlossesystem, og fiskepumpe er fra Karmøy Winch. MB Hydraulikk har forestått ankervinsj, og Rapp Hydema har supplert andre vinsjer til fartøyet som nokkevinsj. Triplex har leveranser som ringnål, notlegger og notvinsj, samt kraner inkudert fiskepumpekran. Landganger kommer fra Gurskøy Sveiseindustri.
Bohamet har levert vinduer og lysventiler, og vindusviskere er merke Seematz. Libra Plast har levert utvendige dører, og nybåten er oppmalt med malingsprodukter fra Jotun der Westing har utført overflatearbeidet.
Redningsutstyret inneholder blant annet MOB-båt og redningsflåter fra Viking.
Innredning
Fartøyet er innredet med tre enmannslugarer og tre tomannslugarer. Innvendige skott er kledd med Contech paneler, og samme firma har levert innredningsdører. Både Rovde Møbelfabrikk og VAD AS har levert møbler, og Beha bysseutstyr kommer fra Mare Safety. Jets Vacuum har stått for leveransen av toalettsystemet til båten.
HE Teknikk har utført de elektriske installasjonsarbeidene og har levert automasjons-/alarmanlegget.
Elektronikk
Det elektroniske utstyrtet er levert av O. M. Rønning AS, og her inngår utstyr som Furuno FAR-2117 BB radar, FAR-2137S BB radar, Furuno FCV-1200 ekkolodd, magnetisk kompass (levert av O.S. Solhaug), RT 4822 VHF og RT 2048 VHF. Calling systemet kommer fra Vingtor/Phontech, og E. Vejvad Hansen har levert styrehusstoler til båten. Nybygget er forsikret i Gjensidige Nor.

Larsnes Mek. Verksted har levert 16 nybygg siden 1996, og av disse er 14 fiskebåter. Neste levering er bnr. 47 som er en brønnbåt bestilt av Rohav AS.