Foto: Harald Valderhaug.

M/S «SOPHIE SIEM»

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Aker Yards AS, Langsten overleverte det andre fartøyet til Siem Offshore 19. januar.

Byggenummer 205 ble døpt M/S «Sophie Siem» av gudmor Sophie Siem i slutten av november, samme dagen som M/S «Sasha» ble døpt og overtatt. Nybygget er et VS 470 Mk II design med skroget bygget i Braila, Romania. Ruukki Norge har hatt stålleveranser til skipet.

De to skipene ble kontrahert samtidig til total pris ca. 250 millioner kroner. Da kontrakten ble inngått, var det opsjoner for ytterligere skip. Fire av disse skal utrustes ved Aker Yards AS, Aukra med skrog bygget i Romania og Russland. Disse fartøyene koster til sammen ca. 490 millioner kroner.

I fjor høst ble det kunngjort at Siem Offshore Inc og Rovde Shipping AS skulle slå seg sammen. Rovde Shipping skal stå for operasjonen av skipene, inkludert byggetilsyn for nybyggene. Det nye rederiet får etter sigende navnet Siem Rovde når alle formalitetene er på plass.

M/S «Sophie Siem» går inn på kontrakt med DONG og Denerco Oil for en fast periode på 60 dager pluss opsjoner.
Fartøyet har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
73,40 m
Lengde p.p.
64,00 m
Bredde største
16,60 m
Dybde i riss til h.dk.
7,60 m
Draft max.
6,41 m
Lastedekk
700 m2
GT
ca. 2465
IMO nr.
9334545

Tankkapasitetene er for brennolje 1112 m3, for ferskvann 752 m3, for vannballast/drill water 747 m3, for base oil 215 m3, for liquid mud 1074 m3, for brine 858 m3 og for methanol 179 m3.

Maskineri
Nybygget har fremdriftsmaskineri bestående av to CAT 3606 dieselmotorer, hver med ytelse 2030 kW v/1000 o/min, som driver to Scana Volda propellanlegg med diam. 2900 mm via reduksjonsgear av samme fabrikat type ACG68 med oversetning 4,67:1. Servicefart er ca. 14 knop.

Styremaskinen er merke Tenfjord, og fartøyet er utrustet med fire Brunvoll sidethrustere, hver på 588 kW, to montert forut og to akter.

Hjelpemaskineriet består av to CAT generatorsett med motor av type 3406 TA på 345 bkW v/1800 o/min. I tillegg kommer to AVK akselgeneratorer hver på 650 kVA. Havne-/nødaggregatet er av merke Perkins på 76 kW.

Aeron Miljøteknikk AS har levert ventilasjonsanlegget, og sanitæranlegget er fra Skarveland Rørsystemer. Kompressor er fra Atlas Copco og separatorer fra Alfa Laval, mens Allweiler har levert pumper. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS, og Nilsen Frys & Kjøleteknikk har levert proviant frys-/kjølemaskineri. Kjelutrustning kommer fra Pyro, og brannalarmanlegget er levert av Autronica. R&M Ship Interior har tatt seg av isoleringsarbeidene.

Dekk
Randaberg Industries har levert cementanlegget til nybygget, mens Fi-Fi I systemet er fra Fire Fighting Systems AS. West Industri & Skipsservice har utført rørmontasje. ABAS KDE40 kranen har kapasitet på 3t/12m, og Haram Elektro har lever to capstans og to tugger vinsjer.

Libra-Plast har levert utvendige dører og luker, og vanntette skyvedører er fra IMS. Vinduer og lysventiler kommer fra Bohamet, og vindusviskere er merke Wynn.

Fartøyets redningsutstyr omfatter 6x20 personers Viking redningsflåter og MOB-båt fra Norsafe av type Midget Mk II i davit fra TTS Marine. Brude Safety og Erling Haug har levert løst rednings- og sikkerhetsutstyr. Tranberg har levert lanterner.

Malingssystemene som er anvendt, er fra International Maling, og PCS AS har utført sandblåsingsarbeidet.

Innredning
M/S «Sophie Siem» har bekvemmeligheter for totalt 34 personer fordelt på seks enkeltlugarer, seks dobbeltlugarer og fire 4-manns lugarer. R&M Ship Interior har utført innredningen på to dekk, mens resten er gjort av verftet. Norac innredningspaneler og Norac Baggerød innredningsdører er benyttet. Telo Møbler har levert møbler, mens Beha bysseutstyr er supplert av Mare Safety og toalettsystemet er levert av Jets Vacuum. Miele har levert vaskeriutstyr, og Malermestrene BMV AS har vært med på skipsleveransene med fliser, belegg og dekksmasse. De elektriske installasjonene er utført av Haram Elektro.

Elektronikk
Kongsberg Maritime har levert DynPos-anlegget, og automasjonsanlegget med integrert PMS er fra Høglund Marine Automasjon AS.

Det elektroniske navigasjonsutstyret består av Furuno FAR-2137 S-band og FAR-2127 BB X-band radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, Furuno DP-80 logg, Cass/Plath kompass, Anschütz St. 22 gyrokompass, Anschütz Pilotstar D autopilot, Furuno GP-90 GPS.

Kommunikasjonsutstyret inkluderer Furuno FS-1570 MF/HF GMDSS A3 radiostasjon, Furuno NC-700B Navtex, Tron 40S nødpeilesender, Tron SART radar transponder, Jotron Tron 20 VHF, Furuno FM-8800 og FM -2721 VHF, Icom VHF, Motorola UHF, Tellmar GMS 900/1800 mobiltelefon, Furuno FA-150 AIS og Furuno Felcom 15 Inmarsat C med SSAS. Comrod og ShipEquip har levert antenner, sistnevnte sattellitt antenne.

Montering og levering er det O. Øverland AS som har stått for. Byggelån er finansiert i Nordea.

*

Aker Yards AS, Langsten skal levere en MT 6000 Mk II PSV til S. Møgster Rederi AS i mai, bnr. 199, en icebreaking tug for Rieber Shipping AS skal være ferdig i juni, bnr. 202 av type UT 758 med isklasse skal leveres til Prisco Swire Offshore Plc i juli og et søsterskip følger i oktober. I desember skal bnr. 209, en UT 787 AHTS, leveres til Island Offshore som også har et søsterskip i ordre for levering mai 2007.