
M/S «SPAR GEMINI»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Det første skipet i serien var «Spar Lyra» som ble omtalt i SR nr. 6/2004. Deretter fulgte «Spar Lynx», «Spar Virgo», «Spar Taurus», «Spar Canis», «Spar Draco» og «Spar Scorpio».
M/S «Spar Gemini» er klasset i DNV @1A1 Bulk Carrier ESP ES(D) BC-A GRAIN-U E0 DK(+) HA(+) IB(+) HOLDS(2,4 or 3)MAY BE EMPTY TMON NAUTICUS (Newbuilding) og har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 190,00 m |
Lengde b.p.p. | 183,05 m |
Bredde største | 32,26 m |
Dybde i riss | 17,50 m |
Dwt | ca. 53.500 |
Draft | 12,54 m |
Lasterom kap. | ca. 65.750 m3 |
GT | ca. 32475 |
NT | ca. 17675 |
Kraner | 4x36 t |
IMO nr | 9307580 |
Tankkapasitetene er ca. 2000 m3 heavy fuel, 234 tonn diesel olje, 240 m3 ferskvann og 18.100 m3 ballastvann ekskl. rom nr. 3.
Maskineri
Fremdriften besørges av en MAN B&W 6S50 MC-C dieselmotor med ytelse 9480 kW som er direkte koblet til et Stone Manganese propellanlegg med diameter 5900 mm. Farten er oppgitt til cirka 14 knop med et forbruk på cirka 33,2 metriske tonn per døgn i lastet tilstand og cirka 25,5 m.tonn i ballast. I tillegg kommer ca. 2,5 m.tonn per døgn for hjelpemaskineriet. Styremaskinen er type Frydenbø.
Strømforsyningen besørges av tre Daihatsu DK20 motorer hver på 680 kW, og nødaggregatet på 100 ekW er av Demp fabrikat. KYMA AS har levert
TTS Ships Equipment har levert luker. De fire dekkskranene som betjener de fem rommene, har kapasitet på 36 tonn. Sigma malingssystemer er anvendt til oppmaling av skipet.
Alarmanlegget er levert av Lyngsø Marine. Kelvin Hughes har levert navigasjonspakken som omfatter Kelvin Hughes Nucleus 3 6000 A radar X-band, Nucleus 3 6000 A radar S-band, Kelvin Hughes GDS 101 ekkolodd, Kelvin Hughes Compass 7 gyrokompass, Kelvin Hughes Observator Pilot Mk 4 magn. kompass, Kelvin Hughes MX 420 D/GPS, Consilium SAL R1 Speed Log, Kelvin Hughes PT 500 autopilot og Pilot 7A autopilot, Kelvin Hughes ECDIS Manta 2000 TFT og NOR 2002 Voyager Data Recorder.