
M/S «SPAR LYNX»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Doble-sider konstruksjonen går under benevnelsen Diamond 53 og er designet av Carl Bro AS. Skipet er utrustet med fire 36 tonns kraner til å betjene de fem rommene. Det er visstnok 4x13 kubikkmeter grabber ombord som gjør at bulkeren kan selvlaste/-losse. I likhet med søsterskipet «Spar Lyra» skal også dette nybygget inn på certeparti til danske Lauritzen Bulkers for tre år. Ved årsskiftet bestod rederiets flåte av 19 bulk carriers i størrelsen fra 28.000 dwt til 73.000 tdw.
M/S «Spar Lyra» har følgende hoveddata
Lengde o.a. | 190,00 m |
Lengde p.p. | 183,05 m |
Bredde største | 32,26 m |
Dybde i riss | 17,50 m |
Dwt | ca. 53.500 |
Draft | 12,54 m |
Kubikk i lasterommene | 65.750 m3 |
GT | 32475 |
NT | 17675 |
Tankkapasitetene er ca. 1965 tonn fuel olje, 234 tonn diesel olje, 240 m3 ferskvann og 18.100 m3 ballastvann ekskl. rom nr. 3.
Maskineri
Fremdriften besørges av en MAN B&W 6S50 MC-C dieselmotor på 9480 kW som er direkte koblet til et Stone Manganese propellanlegg med vingediameter 5900 mm. Farten er oppgitt til ca. 14 knop med et forbruk på ca. 33,2 m.tonn lastet og ca. 25,5 m.tonn i ballast. I tillegg kommer ca. 2,5 m.tonn for hjelpemaskineriet. Styremaskinen er merke Frydenbø.
Strømforsyningen besørges av tre Daihatsu DK20 hjelpemotorer hver på 680 ekW. Det er et Demp nødaggregat ombord på 100 ekW. Sperre har levert kompressorer og Westfalia separatorer til skipet.
Dekk
De fire dekkskranene har kapasitet på 36 tonn hver, og lukedimensjonene for rom nummer 2-5 er 21,6 x 22,4 meter. TTS Ship Equipment har levert lukene. Malingssystemene kommer fra Sigma.
Nybygget er innredet for en besetning på 25 personer. Redningsutstyret omfatter en fritt-fall livbåt for 25 personer, en MOB-båt, to redningsflåter for 25 personer hver og en redningsflåte forut for seks personer.
Lyngsø Marine har levert alarmanlegget på broen der navigasjonspakken er fra Kelvin Hughes bestående av Kelvin Hughes Nucleus 3 6000 A radar X-band, Nucleus 3 6000 A radar S-band, Kelvin Hughes GDS 101 ekkolodd, Kelvin Hughes Compass 7 gyrokompass, Observator Pilot Mk 4 magn. kompass, Kelvin HughesMX 420 D/GPS, Consilium SAL R1 Speed Log, Kelvin Hughes PT 500 autopilot og Pilot 7A autopilot, Kelvin Hughes Ecdis Manta 2000 TFT og NOR 2002 Voyager Data Recorder.
*
Chengxi Shipyard skal levere det tredje skipet i serien, bnr. 4206, i juli, og så følger bnr. 4207 i november.
Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 2/2005