
M/S «SPAR VIRGO»
Denne artikkelen er tre år eller eldre.
Carl Bro AS har designet denne typen bulk carrier med doble sider og med fem rom og luker. Typen har fått benevnelsen Diamond 53.
Skipet kan utføre alle laste- og losseoperasjoner ved hjelp de fire 36 tonns kranene utstyrt med 13 m3 grabber.
M/S «Spar Virgo» har følgende hoveddata:
Lengde o.a. | 190,00 m |
Lengde p.p. | 183,05 m |
Bredde største | 32,26 m |
Dybde i riss | 17,50 m |
Dwt | ca. 53.500 |
Draft | 12,54 m |
Kubikk i lasterommene | 65.750 m3 |
GT | 32475 |
NT | 17675 |
Tankkapasitetene er cirka 1965 tonn fuel olje, 234 tonn diesel olje, 240 m3 ferskvann og 18.100 m3 ballastvann ekskl. rom nr. 3.
Maskineri
Hovedmaskineriet er en MAN B&W 6S50 MC-C dieselmotor med ytelse 9480 kW som er direkte koblet til et Stone Manganese propellanlegg med vingediameter 5900 mm. Farten er oppgitt til cirka 14 knop med et forbruk på cirka 33,2 metriske tonn per døgn i lastet tilstand og cirka 25,5 m.t. i ballast. I tillegg kommer ca. 2,5 m.t. per døgn for hjelpemaskineriet. Styremaskinen er merke Frydenbø.
Hjelpemaskineriet består av tre Daihatsu DK20 dieselmotorer hver på 680 ekW. Nødaggregatet er av Demp fabrikat og er på 100 ekW. Sperre har levert kompressorer og Westfalia separatorer, mens torsjonmeter er fra KYMA AS.
Dekk/diverse
De fire dekkskranene som betjener alle fem rommene, har kapasitet på 36 tonn hver, og lukedimensjonene for rom nummer 2-5 er 21,6 x 22,4 meter. TTS Ship Equipment har hatt lukeleveransene. Sigma malingssystemer er anvendt til oppmaling av skipet.
«Spar Virgo» er innredet for en besetning på 25 personer. Redningsutstyret omfatter en fritt-fall livbåt for 25 personer, en MOB-båt, to redningsflåter for 25 personer hver og en redningsflåte forut for seks personer.
Elektronikk
Lyngsø Marine har levert alarmanlegget på broen der navigasjonspakken fra Kelvin Hughes består av Kelvin Hughes Nucleus 3 6000 A radar X-band, Nucleus 3 6000 A radar S-band, Kelvin Hughes GDS 101 ekkolodd, Kelvin Hughes Compass 7 gyrokompass, Observator Pilot Mk 4 magn. kompass, Kelvin Hughes MX 420 D/GPS, Consilium SAL R1 Speed Log, Kelvin Hughes PT 500 autopilot og Pilot 7A autopilot, Kelvin Hughes Ecdis Manta 2000 TFT og NOR 2002 Voyager Data Recorder.
*
Chengxi Shipyard skal levere det fjerde skipet i serien med bnr. 4207 i november. Deretter følger leveringer i mars, juli og november 2006 før serien avsluttes i mars 2007.